ایران نقشی برای ریاض در توافق هسته‌ای قائل نیست

کدخبر: 2370016

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: اعضای برجام مشخص هستند و عربستان جایی در این توافق ندارد، جمهوری اسلامی نیز نقشی برای ریاض در برجام قائل نیست.

آقای ابوالفضل عمویی با اشاره به ادعا‌های جدید رئیس جمهور فرانسه در زمینه برجام، گفت: متاسفانه عملکرد منفی فرانسوی‌ها در مذاکرات قبلی از یاد ایرانی‌ها نرفته است، در حال حاضر این رفتار‌ها مجددا تکرار می‌شود، ادعای مقام فرانسوی که گفته ایران باید اول به برجام برگردد مبتنی بر واقعیت‌ها نیست.

آقای عمویی افزود: آن‌ها باید بدانند در شرایطی به سر می‌بریم که سیاست‌های حداکثری ترامپ شکست خورده و به نتیجه نرسیده است، از این رو نباید انتظار داشته باشند این مسیر را ادامه دهند چرا که هیچ دستاوردی برای آن‌ها نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر کشور سیاست خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کند، همچنین برای اجرای مصوبه مجلس در زمینه لغو تحریم‌ها جدی هستیم. اروپایی‌ها عملکرد بی نتیجه و بی سرانجامی در زمینه توافق هسته‌ای داشتند، به تعهدات خود عمل نکرده اند و مطالبه اجرای تعهدات روی میز است برای اینکه از طرف اروپایی بازخواست کنیم.

وی تاکید کرد: اظهارات رئیس جمهور فرانسه بی ربط است، تصور می‌کنم هیچ کمکی به آینده مسیر نمی‌کند بلکه چهره فرانسوی‌ها را در نزد مردم ایران مخدوش می‌کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بحث حضور عربستان در برجام وجهی ندارد، بیان کرد: ابهاماتی بسیاری در زمینه برنامه هسته‌ای عربستان وجود دارد، در عین حال ایران اعلام آمادگی کرده است که در باره مسائل فی مابین با ریاض صحبت شود، یکی از موضوعات اصلی که باید با سعودی‌ها در میان گذاشت خرید‌های تسلیحات آن‌ها و اقداماتشان علیه مردم یمن است همچنین در زمینه رفتار عربستان در موضوعات منطقه‌ای ابهام و سوالاتی وجود دارد که باید در وقت خود طرح شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص ورود عضو جدید به برجام، گفت: اعضای برجام مشخص بوده و این امر در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است، آمریکایی‌ها عضو این توافق هسته‌ای بودند، اما با وجود اینکه در نوشتن توافق هسته‌ای سهم داشتند، اما از آن خارج شدند؛ بر اساس حقوق بین الملل قرارداد‌های بسته از جنس برجام که تعداد اعضای آن مشخص است عضو گیری جدید آن تنها با اجماع طرفین ممکن است، بر این اساس عربستان در برجام جایی ندارد و جمهوری اسلامی ایران نقشی برای ریاض در این زمینه قائل نیست.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر: