شعله‌ور شدن کرونا در سکانس پایانی سال

کدخبر: 2370095

جشنواره فیلم فجر با تمام تدابیری که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حین برگزاری اندیشیده شده است، اما می‌تواند آتش کرونا را بار دیگر شعله‌ور سازد.

جشنواره فیلم فجر در روزهای کرونایی بر پا شد تا شاید احساس افسردگی از چهره شهرهای میزبان فیلم‌ها رخت بر بندد، در حالی که مسئولان وزارت بهداشت از وضعیت کنونی بیماری که دوباره در حال اوج گرفتن است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بعد از اینکه شرایط بیماری کرونا در پاییز نگران کننده شد و در نهایت مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفتند محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند و در نهایت رعایت همین محدودیت‌ها و پروتکل‌ها باعث شد تا میزان بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی سیر نزولی پیدا کند، بار دیگر در روزهای اخیر شاهد خیزش نرم بیماری در کشور هستیم.

از همین رو، مسئولان وزارت بهداشت نسبت به اوج‌گیری بیماری در روزهای پایانی سال ابراز نگرانی کرده و خواستار افزایش محدودیت‌ها شده‌اند. این در حالی است که در همین روزها شاهد برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم. جشنواره‌ای که مسئولان برگزاری آن مدعی رعایت پروتکل‌ها بوده و از همین رو، وزارت بهداشت را مجاب ساخته‌اند تا بتوانند جشنواره را برگزار کنند.

در دو روز گذشته از آغاز جشنواره، تصاویری روی خروجی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته که نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌ها در سالن‌های نمایش دهنده فیلم‌های فجر چندان هم جدی گرفته نمی‌شود. هجوم عکاسان برای گرفتن عکس از عوامل تولید فیلم‌ها و هنرپیشه‌ها و همچنین گرفتن عکس‌های یادگاری و…، از جمله نقاط شکننده پروتکل‌ها تلقی می‌شود. در این بین، البته دیده می‌شود که مسئولان برگزاری جشنواره نسبت به استفاده از تب سنج در ورودی سالن‌ها، داشتن ماسک و…، اقدام کرده‌اند تا توانسته باشند پروتکل‌ها را رعایت کنند.

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در واکنش به انتقاداتی که نسبت به برگزاری جشنواره فیلم فجر مطرح شده است، گفت: ما حضور ناظر بهداشتی مقیم در سینما و تئاتر را درخواست کردیم به این صورت که سینما و تئاتر باید یک ناظر بهداشتی که دارای مدرک کارشناسی مهندسی بهداشت محیط و بالاتر است و دوره‌های لازم را گذرانده است را به هر شکل که صلاح می‌داند به کار گیرد.

وی افزود: یکی از وظایف ناظر بهداشتی، ایجاد هماهنگی برای اخذ رپید تست‌ها است.

در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در همین ارتباط گفت: قرار شده حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها استفاده شود که کارشناسان ما آخر هفته گزارشی از شیوه برگزاری تهیه خواهند کرد و اگر مشاهده شود پروتکل‌ها رعایت نشده است، از برگزاری جشنواره در هر مرحله‌ای که باشد جلوگیری می‌کنیم.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اظهار تأسف از اینکه در روزهای اخیر شاهد نقض پروتکل‌ها و عادی انگاری و کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه هستیم، تاکید کرد: عوارض زیانبار عادی انگاری‌ها را در روزهای آتی شاهد خواهیم بود.

جشنواره فیلم گوتنبرگ با یک تماشاگر

یک پرستار بخش کرونا به عنوان تنها تماشاگر جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ سوئد، در جزیره‌ای خالی از سکنه به تماشای ۶۰ فیلم منتخب این جشنواره می‌نشیند.

این رویداد معتبر سینمایی با دیگر جشنواره‌هایی که به دلیل شیوع کرونا به فضای برخط منتقل شده یا با رعایت دستورالعمل‌های سفت و سخت بهداشتی به صورت حضوری میزبان تماشاگران بودند، یک تفاوت عمده دارد. متولیان این جشنواره در یک ابتکار عمل از بین ۱۲ هزار سینما دوستی که از سراسر جهان داوطلب این فرصت شده بودند، یک پرستار سوئدی را برای تماشای فیلم‌ها انتخاب کردند.

شعله‌ور شدن کرونا در سکانس پایانی سال

علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها به عنوان مهم‌ترین راهکار مقابله با بیماری و قطع زنجیره انتقال ویروس، گفت: متأسفانه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استان تهران دو درصد کاهش یافته است.

در همین حال، علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه نگرانی درباره جهش‌های سویه ‌های مختلف کرونا همچنان وجود دارد خاطرنشان کرد: کشف و شناسایی چندین گونه جهش یافته کرونا از جمله انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی، در جامعه بین‌المللی موجی از بیم و نگرانی را درباره قدرت سرایت بیشتر و ابهاماتی پیرامون اثربخشی واکسن‌های تولید شده در مقابل این گونه‌های جدید این ویروس، برانگیخته است.

وی با بیان اینکه مراجع ذی‌صلاح بهداشتی، دولت‌ها و کشورها باید اهتمام بیشتری به تقویت زیرساخت‌های حرفه‌ای بهداشت داشته باشند خاطرنشان کرد: این اهتمام دو جنبه دارد که یک بخش آن مردم هستند که باید با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و عمل به توصیه‌ها و از طرف دیگر ایجاد فضای مناسب در اجرای بهداشت اجتماعی توسط دولت، فرصت چرخش کرونا در جامعه کاهش دهند.

به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و همانطور که مسئولان وزارت بهداشت عنوان کرده‌اند، اگر بتوانیم شرایط فعلی بیماری را در کشور کنترل کنیم، می‌توانیم سال نو را با دغدغه کمتری جشن بگیریم و اگر قرار باشد دوباره گرفتار موج چهارم کرونا شویم، شرایط دگرگون شده و اوضاع وخیم‌تر خواهد شد. بنابراین، ستاد ملی مقابله با کرونا می‌بایست در تصمیم گیری برای رفع محدودیت‌های کرونایی، قدری سخت‌گیری بیشتری به خرج دهد. اگر قرار باشد آتش کرونا دوباره زبانه بکشد و شعله‌ور شود، بهار غم انگیزی خواهیم داشت.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: