ایزدخواه: نتیجه اجرای بودجه ۱۴۰۰ بروز بحران ارز است

کدخبر: 2370104

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از بودجه ۹۸ بحران بنزین درآمد، از بودجه ۹۹ بحران بورس درآمد و می‌خواهند از بودجه ۱۴۰۰ بحران ارز را ایجاد کنند.

روح الله ایزدخواه در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه، گفت: من وارد مباحثات عدد و رقم نمی‌شوم. من می‌خواهم به بحث اقتصاد سیاسی اشاره کنم. اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت ها، قطع یارانه ها، کاهش هزینه های دولت، افزایش نرخ سود، فروش اموال دولتی در یک نسخه ای به نام شوک درمانی از طرف صندوق بین المللی پول آمده است.  

وی افزود: آنها این را سال‌هاست که برای کشورهایی مثل ما دیده‌اند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم، داریم نسخه شوک‌درمانی صندوق بین المللی پول را پیاده می کنیم که منجر به بیکاری شدید، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: من باید از بانک مرکزی هم بپرسم که ظاهرا اتاقی در این بانک به نماینده صندوق بین المللی پول اختصاص دادید. اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است. تا شما بانک‌های خصوصی سرکش را کنترل نکنید، یارانه را افزایش دهید، خُب این کار مردم را فقیرتر می کند.  

ایزدخواه گفت: سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است. در کتاب هنر تحریم می‌گوید که ما می‌خواستیم تحریم های جدید اعمال کنیم اما دیدیم که دولت می‌خواهد کارهایی روی ارز انجام دهد و ما دست نگه داشتیم. نباید در ۱۴۰۰ وارد این بحران ها شویم. اغتشاشات سال ۷۲ دقیقا از افزایش نرخ ارز شروع شد و ظرف چند ماه از ۲۵۰ به ۷۵۰ تومان رسید و تورم نزدیک به ۵۰ درصد را به ملت تحریم کرد.  

وی اظهار داشت: از بودجه ۹۸ بحران بنزین درآمد، از بودجه ۹۹ بحران بورس درآمد و می‌خواهند از بودجه ۱۴۰۰ بحران ارز را ایجاد کنند. می‌خواهند نقطه بدون بازگشت برای انقلاب درست کنند که حتی دولت انقلابی هم نتواند کاری بکند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: علم اقتصاد یک علم رفتاری است. اعضای کمیسیون تلفیق بدانند که اصلاحات روی کاغذ در جامعه طور دیگری رقم می خورد. ما باید قدرت پول ملی را حفظ بکنیم. اینکه بگوییم حجمحذف رانت را از اصلاح ارز شروع کنیم، این آدرس غلط است. من اطلاعات کامل و دقیق و محرمانه‌ای دارم که این قصه به سرانجام نخواهد رسید. البته وضع ارز ۴۲۰۰ تومانی یک سیاست غلط بود.  

ایزدخواه افزود: برخی می‌گویند ما ارز ترجیحی گوشت گوسفند را برداشتیم و قیمت گوشت ۳۰ درصد کم شد مگر گوشت گوسفند مثل مرغ ۹۰ درصد وابسته به نهاد هاست؟  

نماینده مردم تهران درمجلس تاکید کرد: اگر اصلاحات تلفیق را هم قبول کنیم ما در شرایطی هستیم که یک دولت ناکارآمد، مسئولیت ناپذیر و تکنوکرات بر سر کار است و شما سیاست های پولی و مالی را وقتی می توانید اعمال کنید که یک دولت مقتدر بر سر کار باشد نه یک دولتی که هنوز بودجه تصویب نشده می‌گویند ما اجرا نمی‌کنیم. سر یارانه های معیشتی دیدید که دولت چه ناز و کرشمه ای درآوردند. دولت جای جلاد و شهید را عوض خواهند کرد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: