هشدار نماینده روسیه در شورای امنیت درباره ادامه اعمال فشار بر سوریه

کدخبر: 2370274

نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید کرد: تلاش کشورهای غربی برای اعمال فشار بر دولت سوریه، تمایل دمشق برای همکاری با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را از بین برده و به اعتبار این سازمان آسیب می‌رساند.

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ‎در سخنرانی خود در نشست شب گذشته (چهارشنبه) شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که تلاش برای اعمال فشار بر دولت سوریه در کنفرانس آتی کشورهای عضو سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی (که در ماه آوریل برگزار خواهد شد)، می‌تواند همکاری مقامات دمشق با این ساختار بین المللی را در معرض تهدید قرار دهد.

نبنزیا توضیح داد: «خط مشی اعمال فشار بر سوریه می‌تواند کل انگیزه مقامات دمشق برای همکاری با سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی را از بین ببرد. این کشور (سوریه) همواره تحت فشار تیغه شمشیر اتهام نقض توافقنامه منع استفاده از تسلیحات شیمیایی قرار داشته، ولی اینبار در  مقابل قالب "سئوالات باز" پیرامون اعلام اولیه قرار دارد. شرکای غربی ما سعی دارند بدین شکل، یک تصمیم تنبیهی جمعی در خصوص لغو حقوق سوریه را در کنفرانس آتی کشورهای شرکت کننده در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به اجرا بگذارند.»   

این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد که در تابستان گذشته شورای اجرایی سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از دمشق خواست تا در چارچوب به اصطلاح "اعلام اولیه"، وجود تسلیحات شیمیایی که گفته می‌شود در منطقه مسکونی اللاتمنا در ماه مارس سال 2017 مورد استفاده قرار گرفته را اجازه دهد. وی ادامه داد، روسیه پیش از این از گزارش منتشره درباره این حادثه و نتیجه تحقیقات گروه تحقیق درباره آن، انتقاد کرده بود.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: «این در حالی است که مقامات دمشق، به‌رغم اعمال فشارها و اتهامات متعدد علیه این کشور، داوطلبانه تمامی تعهدات خویش بر اساس نتیجه مذاکرات با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل در این باره، از جمله پذیرش بازرسان بین المللی در سوریه را اجرا می‌کند.»

نبنزیا افزود: «ما امیدواریم که کشورهای عضو سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی برخوردی واقع بینانه در این زمینه اتخاذ کرده و در طرح ضدسوری از قبل برنامه ریزی شده برای کنفرانس ماه آوریل شرکت نکنند، برای اینکه این اقدام، اعتبار این سازمان و به همراه آن شورای امنیت سازمان ملل که مسئول اجرای قطعنامه شماره 2118 در این باره است را در معرض تهدید واقعی قرار خواهد داد.»

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: