ارتش آمریکا دستور جنجالی ترامپ را تعلیق کرد

کدخبر: 2370287

ارتش ایالات متحده دستور صادر شده توسط دونالد ترامپ مبنی بر خروج بیش از یک چهارم نیروهای خود از آلمان را تعلیق کرد به این ترتیب ۱۲ هزار سرباز آمریکایی در آلمان می‌مانند.

این اقدام رئیس جمهور سابق آمریکا به شدت جنجال‌برانگیز بود و به عنوان ادامه خصومت‌ورزی با این متحد کلیدی غربی آمریکا تلقی شد.

لغو این دستور به گونه‌ای غیرمنتظره توسط سرلشکر تاد والترز، فرمانده ارشد ناتو در اروپا اعلام شد. او گفت خروج ۱۲ هزار سرباز معلق خواهد شد تا لوید آستین، وزیر دفاع جدید ایالات متحده بتواند آن را دقیقا ارزیابی کرده و به رئیس جمهور جو بایدن گزارش دهد.

ترامپ دلیل این تصمیم خود را تنبیه کردن آلمان به دلیل هزینه کردن کم این کشور در زمینه دفاع اعلام کرد. ولی این اقدام عمدتا به عنوان ابراز خشم او علیه صدراعظم آنگلا مرکل دیده شد که در مسائل متعددی او را به چالش کشیده بود.

والترز هنگام صحبت در مقر این اتحادیه در شهر مونس بلژیک گفت: «در این لحظه تک تک آن تصمیمات معلق شده‌اند. آنها دوباره از اول تا آخر مورد بررسی قرار می‌گیرند. وزیر دفاع ایالات متحده در همین لحظه مشغول ارزیابی خیلی دقیق این موارد است و با رهبران نظامی و غیرنظامی مشورت‌هایی خواهد داشت. وقتی او تمام این مشورت‌ها را شنید و آنها را جمع کرد، نهایتا آن را به کاخ سفید خدمت رئیس جمهور خواهد برد تا او تصمیم نهایی را اتخاذ کند.»

ادعا می‌شد این تصمیم ترامپ بدون هرگونه مشورتی با اعضای ناتو گرفته شده است. همچنین گفته می‌شد این تصمیم در تضاد با نظر و تمایلات اشخاص برجسته پنتاگون و وزارت امور خارجه بود.

تصمیم ترامپ به خروج از آلمان یک هفته بعد از آن اعلام شد که او در تماس تلفنی با آنگلا مرکل در ماه ژوئن گذشته به مشکل برخورد؛ وقتی صدراعظم آلمان به او گفت که به دلیل شیوع ویروس کرونا در نشست گروه هفت که در ایالات متحده برگزار شد، شرکت نمی‌کند.

ترامپ بعدتر به اشتباه ادعا کرد آلمان سهم خود از هزینه‌های ناتو را پرداخت نمی‌کند و اعلام کرد:‌ «سربازان ما آنجا هستند تا از آلمان محافظت کنند، درست است؟ و آلمان باید هزینه آن را بپردازد ولی آلمان این هزینه را نمی‌پردازد. ما نمی‌خواهیم دیگر توسری‌خور باشیم. اکنون ۲۵ سال است که از ایالات متحده سوء استفاده می‌شود، چه در زمینه تجارت و چه در امور نظامی. بنابراین ما نیروهای خود را در این کشور کاهش می‌دهیم، چون آنها هزینه این کار را نمی‌پردازند.»

نوربرت روتگن، دبیر کمیته امور خارجه اظهار داشت: «به نظر می‌رسد شعار «اول آمریکا» به شعار «اول ترامپ» تبدیل شده است. انگار همه چیز درباره او است و نه درباره چشم‌اندازی برای دنیا، و نه راهکاری برای سیاست، همه ‌چیز فقط درباره او و نیاز او برای کسب تایید و توجه، و گهگاه هم نیاز او برای انتقام گیری است. او مضطرب و تحت فشار است و هر چه فشار بر او بیشتر و موقعیت حساس‌تر شود، نابه‌هنجارتر رفتار خواهد کرد.»

رابرت منندز، دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجه مجلس سنای ایالات متحده گفت: «امشب باید در کرملین جشن گرفته شود. تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج نیروها از آلمان نه تنها توهینی به یکی از نزدیک‌ترین متحدان ما بود بلکه در نهایت منجر به تضعیف تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با تجاوزات کرملین در اروپا خواهد شد.»

والترز با اعلام تعلیق خروج نیروها همچنین تاکید کرد «برنامه‌ها برای پیگیری طرح‌های سابق همگی تعلیق شدند تا وزیر دفاع و کابینه او بتوانند همه چیز را تا زمان در دست گرفتن قدرت، مورد ارزیابی قرار دهند. آنها می‌توانند نگاه جامعی به تمام اقدامات از ابتدا تا به آخر داشته باشند و ببینند چگونه هر یک از آنها بر قدرت بازدارندگی و امنیت ما اثر می گذارند. من می‌خواهم مطمئن شوم که به رهبران غیرنظامی خود زمان مناسب و کافی می‌دهیم تا با خیال راحت بتوانیم در کنار یکدیگر، به کارهای خود در آینده ادامه دهیم.»

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: