دومین واکسن ایرانی کرونا رونمایی شد

کدخبر: 2370386

دومین واکسن ایرانی کرونا با نام رازی کوو فارس رونمایی و مرحله آزمایش انسانی این واکسن آغاز می‌شود. مراسم رونمایی از این واکسن با حضور وزرای بهداشت، جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.

واکسن تزریقی استنشاقی کرونا با نام رازی کُوو پارس با تلاش محققان مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی موفق به دریافت مجوز مراحل یک و دو آزمایش انسانی شده است و در مراسمی که با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در محل وزارت بهداشت برگزار شده است این واکسن رونمایی ‌شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت در هنگام رونمایی از این محصول مهم تاکید کرد: رسانه از عنوان واکسن پیش از تایید نهایی استفاده نکنند. این در شرایط فعلی یک فرآورده برای آزمایش مراحل انسانی است و پس از طی شدن مراحل آزمایش می توان به آن واکسن اطلاق کرد.

چندین واکسن کرونا در دست ساخت داریم

معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: چندین واکسن مختلف کرونا در کشور در حال توسعه است و شرکت های زیست فناوری پزشکی ما مشغول به ساخت آنها هستند.

سورنا ستاری در این آیین افزود: موسسه رازی قدیمی ترین سازمان پژوهشی کشور است و تولید واکسن کرونا در واقع کاری بی نظیر است و محصولی است که هنوز در دنیا به تولید تجاری و انبوه نرسیده است.

وی گفت: ما بزرگترین شرکت‌های منطقه را در حوزه بیوفناوری پزشکی داریم که در بحران‌ها می توانند تمام داروها و تجهیزات مورد نیاز را در داخل تولید کنند.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی از واکسن رازی کوو پارس نخستین واکسن تزریقی استنشاقی کرونا با تشکر از همه دست اندرکاران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی گفت: گرچه عقیده شخصی من است که برخی مقاطع اشتباه پیچیدم ولی واقعا الان اتفاقی که در حال زخ دادن است اتقاقی بی نظیر است.

دکتر سورنا ستاری افزود : فکر می کنم آن چیزی که باید مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در آن موقعیت و جایگاه باشد امروز است که می بینیم که کار نشده را انجام می دهد، نمونه واکسنی را تولید می کند که فکر می کنم هنوز کسی از این روش تجاری نکرده و یا با آن فاصله خیلی کمی دارد.

ستاری افزود: با مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی ما می توانیم از روشهای مختلف واکسن تهیه و درست کنیم اتفاق بزرگی است، می خواهد ویروس کشته شده یا نوترکیب باشد یا ام ار ان آ ، هر سه روش الان در کشور در حال توسعه است و این قابلیت کشور در حوزه بیوتکنولوژی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما بزرگترین شرکتهای منطقه را در حوزه بیوتک داریم، این نبوده که با کمک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این سالها اتفاق افتاده که بدلیل حجم بالای شرکت فوق العاده ای داخلی الان خروج نخبگان در حوزه داروسازی به ندرت اتفاق می افتد.

وی افزود: در هر حوزه بیوتکنولوژی ما شرکتهای بزرگی در کشور داریم و می تواند تمام تجهیزات و تمام داروها را در داخل تولید کند، می تواند در حوزه واکسن با این سرعت کار کند. حوزه واکسن شاید با وجود اینکه در کشور خیلی قدیمی است اما در مقاطعی خیلی به آن اهمیت ندادیم، اما الان نهضتی در شرکتهای خصوصی و مؤسسات پژوهشی در حوزه واکسن چه در حوزه طیور و آبزیان و چه در مرحله انسانی داریم.

وی گفت: الان چندین واکسن در حال توسعه است از انستیتو پاستور تا شرکتهای خصوصی، این اتفاق در حال رخ دادن است، این امر با حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو و کمک آنها از زیست بوم حوزه بیوتکنولوژی از تجهیزات تا واکسن و دارو، اتفاق افتاده است.

رازی کوو پارس متشکل از پروتئین نوترکیب 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از اسفند سال گذشته کار بروی کرونا آغاز شد و تصمیم گرفتیم از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید واکسن استفاده کنیم.

خاوازی هم  در مراسم رونمایی از واکسن رازی کوو پارس، افزود: رازی سابقه طولانی در واکسن سازی دارد و هم اکنون ۶ نوع واکسن مهم را موسسه رازی در کشور تولید می کند.

وزیر کشاورزی افزود: از اردیبهشت ماه فرمولاسیون هم آغاز شد و بعد فاز حیوانی را برای بیش از ۵۰۰ حیوان انجام دادیم.

وی گفت: مجرب ترین دامپزشکان فاز حیوانی را انجام داده اند و دانشگاه علوم پزشکی ایران بعد از مرحله انسانی را هدایت خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر: