مکر «مکرون» برای برجام

کدخبر: 2370388

مقام ‎های اروپایی و رییس جمهور فرانسه به تازگی پیشنهاداتی جدید را در رابطه با توافق هسته ای مطرح کرده اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی پیشنهاد داده که در موضوع برجام باید «فشار حداکثری» را کنار گذاشت و به «دیپلماسی حداکثری» روی آورد.

این موضع در حالی مطرح می‌شود که ۵ سال پیش ایران با ۵ کشور جهان مذاکره کرد و این مذاکرات فراتر از دیپلماسی حداکثری بود و نتیجه آن هم، اکنون آشکار است، آمریکا از برجام خاج شده و اروپا نیز به تعهدات خود پایبند نیست.

دیپلماسی حداکثری، هنگامی مؤثر واقع خواهد شد که توافق پیشین به طور کامل اجرا شود، تا زمانی که اروپا و آمریکا تعهدات برجامی خود را اجرا نمی‌کنند، نمی‌توان به دیپلماسی حداکثری اندیشید.

واژه‌های دهان پر کن و زیبایی بر زبان مقام‎های آمریکا و اروپا جاری می‌شود، اما این واژگان برای ایران جذابیتی ندارند.

ایران در مقوله برجام تنها در پی یک موضوع است، و اصرار و عجله‌ای هم ندارد، رسما هم اعلام کرده که اروپا و آمریکا هر زمان که به برجام بازگشتند و تعهدات خود را اجرا کردند ایران نیز به زمان پیش از کاهش تعهدات خود باز خواهد گشت.

و اما پیشنهاد امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه برای «میانجیگری صادق و متعهد» در مذاکرات ایران و آمریکا!

نقش منفی و مخرب فرانسه بارها در زمان مذاکرات هسته‌ای آشکار شده است، حتی در مقطعی که می‌رفت مذاکرات به نتیجه رسیده و پایان یابد، وزیر خارجه وقت فرانسه در مذاکرات ایران و ۱+۵ باعث می‌شد تا مذاکرات از ریل خود خارج شده و طولانی‌تر شود.

در واقع فرانسه همیشه در نقش پلیس بد حضور داشته است و تاکنون نیز این نقش را خوب بازی کرده است.

امانوئل مکرون، در تازه‌ترین مواضع خود اعلام کرد که می‌تواند میانجی‌گری صادق و متعهد در مذاکرات تهران-واشنگتن باشد!

همین پیشنهاد مکرون یک پیشنهاد مخرب و دردسر ساز است، مانند پیشنهادی که چندی پیش از سوی وی درباره حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای داده شده بود.

اروپا به این درک نرسیده است که یک توافق میان ایران و ۱+۵ به امضا رسیده که برای طرفین تعهد آور است و هر دو باید پایبند به تعهدات خود باشند.

آن کسی که زیر تعهدات خود زده آمریکا و اروپاست نه ایران، غرب اگر به تعهدات خود بازگشت و همه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کرد، ایران نیز به تعهدات خود باز می‌گردد و موضوع به این سادگی نیازمند این همه پیش در آمد نیست.

برجام نیازی به مذاکرات دوباره ندارد؛ هر آنچه که دراین پیمان گنجانده شده و به امضا طرفین رسیده باید اجرا شود و اگر از سوی آمریکا و اروپا اجرا نمی‌شود حق ایران است که تعهدات خود را کاهش دهد و به پایان برساند.

فرانسه سابقه خوبی از گذشته در ذهن سیاسی مردم ایران ندارد و حتی اکنون نیز غیر قابل اعتماد است.

مکرون به اندیشکده شورای آتلانتیک گفته «هر کاری که بتوانم برای حمایت از هر اقدامی از جانب آمریکا برای مشارکت دوباره در مذاکراتی دشوار انجام خواهم داد؛ سعی خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در این مذاکرات باشم.»

مکرون خود به خوبی می‌داند از سوی ایران به عنوان یک میانجی بی‌طرف شناخته نمی‌شود؛ رییس جمهور فرانسه با طرح این پیشنهاد می‌خواهد به جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا خوش خدمتی خود را نشان دهد.

ادامه برجام و احیای آن به میانجی نیاز ندارد به عمل نیاز دارد.

طرف مقابل که آمریکا و اروپا هستند در چارچوب توافق هسته‌ای باید عمل کنند و تعهدات خود را اجرا کنند، در غیر این صورت همه تلاش‌هایی که از سوی اروپا و آمریکا در صحنه رسانه‌ای و تبلیغاتی دیده می‌شود، پوچ و بی‌معناست و نمی‌توان آنها را راهکارهای عملیاتی در این زمینه دانست.

 

منبع: میزان
ارسال نظر: