یک دوازدهم برق کشور از مازوت تولید می شود

کدخبر: 2370432

کلانتری گفت: حدود ۵ هزار مگاوات از ۶۰ هزار مگاوات برق کشور از مازوت تولید می شود.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست گفت: در این دولت بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل استاندارد تولید می‌شود.

وی افزود: اگر این کیفیت از تولید نبود و از بنزین سال‌های ۹۲ استفاده میکردیم، قتل عام مردم بر اثر آلودگی هوا از کرونا بیشتر بود و این دستاورد دولت تدبیر و امید است.
 
کلانتری گفت:حدود ۵ هزار مگاوات از ۶۰ هزار مگاوات برق کشور از مازوت تولید می شود.ستاد کرونا تصویب کرد که در نیروگاه های حاشیه کلانشهرها مازوت سوزانده نشود.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: سازمان محیط زیست در دو بخش طبیعی و انسانی فعال است، در حوزه طبیعی ما وظایف اجرایی داریم و براساس پروتکل های بین المللی باید حدود ۱۷ درصد از وسعت کشور در حوزه مناطق حفاظت شده قرار گیرد که ما امروز ۱۲ درصد منطقه حفاظت شده داریم و در حوزه انسانی وظایف مان به صورت نظارتی است.

او با اشاره به وجود۳ هزار و ۴۰۰محیط بان و ۷۰۰ پاسگاه تصریح کرد: بخش عمده وظایف ما در حوزه نظارت و پایش از محیط زیست انسانی است، که در این زمینه وظایف گسترده ای داریم.

کلانتری با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ هیچ طرح اجرایی بزرگی بدون ارزیابی های زیست محیطی شروع نشده است، گفت: با تصویب قوانین مختلف همه وادار شدن که برای اجرایی شدن پروژه هایشان مطالعات زیست محیطی داشته باشند تا اجرای طرح حداقل خسارت را به محیط زیست داشته باشد، هیچ کدام از سد های کشور مطالعات زیست محیطی نداشتند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشریح کرد: چالش های محیط زیست در کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای نفتی خیلی بیشتر از سایر نقاط جهان است، تا سال ۸۰در راستای توسعه پایدار حرکت نمی کردیم چون اصلا در کشور توسعه پایدار را به رسمیت نشناخته بودند.

او درباره آلودگی هوا عنوان کرد: برای جلوگیری از آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد،از حمل و نقل شبانه تهران جلوگیری می کنیم، اما شهرداری می گوید اگر حمل و نقل این خودروهای سنگین نباشد ساخت و سازی نخواهد بود، اینجا باید طوری رفتار کرد هیچ نهادی متضرر نشود.

کلانتری ادامه داد: به این نتیجه می رسیم که مازوت را باید در نیروگاه ها بسوزانیم و این را بدانید که تمام کارخانه ها آلاینده نیستند، بخش عمده ای از کارخانه های سیمان اگر از فیلتر استفاده نکنند، زندگی مردم از آلودگی سیاه می شود.

رئیس سازمان محیط زیست درباره شمارگذاری خودروهای آلاینده تصریح کرد: خوشبختانه از اول سال جاری به غیر از ۱۲ هزار خودرو که سال گذشته تولید شده بود، از اول امسال تمامی خودروها استاندار یورو ۵دارند.

او عنوان کرد: دولت برنامه داشت تا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروها را اجرایی کند، حدود ۷۰درصد از کامیون های سنگین در کشور فرسوده هستند و عمر بالای ۳۰سال دارند و آلاینده هستند.

کلانتری با اشاره به اینکه حدود ۵۵ درصد از اتوبوس های شرکت واحد تهران فرسوده هستند، افزود: تعدادی از این کامیون های سنگین نوسازی شده اند، اما در ادامه با تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی مواجه شدیم و این امر مانع از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بیان کرد: ۶۰درصد از آلودگی هوای شهر تهران در فصل زمستان، برای خودروهای دیزلی ( کامیون، اتوبوس و مینی بوس) است و در این فصل خودروهای بنزینی آلاینده نیستند.

او تشریح کرد: خودروهای بنزینی در فصل تابستان سبب آلودگی می شوند و در فصل تابستان آلاینده ازن داریم.

کلانتری درباره ریزگردهای داخلی وخارجی گفت: تقریبا دوسال دیگر ریزگردی با منشا داخلی در کشور نخواهیم داشت، ریزگردهای داخلی در فصل پاییز و زمستان و ریزگردهای خارجی در فصل بهار و تابستان ایجاد می شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: منشا داخلی این ریزگردهای خشک شدن تالاب هاست بنابراین۳۷۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای تثبیت ریزگردهای داخلی پول گرفتیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: