اکثر آمریکایی‌ها خواستار محکوم شدن ترامپ هستند

کدخبر: 2370518

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها خواستار محکوم شدن ترامپ در جلسه استیضاح سنا و جلوگیری از بازگشت وی به قدرت هستند.

طبق نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها خواستار محکوم شدن «دونالد ترامپ» در جلسه استیضاح سنا و ممانعت از بازگشت مجدد وی به قدرت هستند.

به نوشته روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، نتایج نظرسنجی «ای بی سی نیوز و ایپسوس» که روز گذشته (یکشنبه) درست چند روز قبل از شروع دومین جلسه استیضاح ترامپ در تاریخ ۹ فوریه (۲۱ بهمن ماه)، منتشر شده است.

نتایج نظرسنجی فوق نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از مردم آمریکا معتقدند که ترامپ باید محکوم شده و از بازگشت مجدد وی به قدرت ممانعت به عمل آید و ۴۳ درصد از افرادی که در نظرسنجی مشارکت داشتند، چنین نظری نداشتند.

نظرسنجی‌هایی که قبل از جلسه اول استیضاح ترامپ انجام شده بود، در مقایسه با نظرسنجی فعلی، از حمایت چندانی برای محکوم شدن رئیس‌جمهور سابق آمریکا برخوردار نبود.

طبق نتایج نظرسنجی مشترک ای بی سی/واشنگتن پست که در ژانویه ۲۰۲۰ و در جریان اولین استیضاح ترامپ انجام گرفت، تنها ۴۷ از آمریکایی‌ها خواستار برکناری ترامپ از قدرت بودند و ۴۹ درصد تأکید داشتند که ترامپ نباید از قدرت برکنار شود.

نظرسنجی ای بی سی نیوز و ایپسوس همچنین نشان داد که ۹ نفر از هر ۱۰ طرفدار حزب دموکرات از محکوم شدن ترامپ در جلسه استیضاح سنا حمایت کردند.

دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا بود که مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۴ دی ماه) برای دومین بار، طرح استیضاح وی را به اتهام تشویق هوادارانش به شورش مقابل کنگره در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۰ رأی طرح استیضاح دونالد ترامپ را تصویب کرد و تمام ۲۲۱ عضو حزب دموکرات و ۱۰ عضو حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به این طرح رأی مثبت دادند.

طبق این گزارش، به منظور محکوم شدن ترامپ در جلسه آتی استیضاح سنا، ۶۷ سناتور باید از این اقدام حمایت کنند و این به مفهوم آن است که در صورت حمایت تمامی سناتورهای دموکرات، دست‌کم ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه نیز باید از محکوم شدن ترامپ حمایت کنند.

بنا بر گزارش دیلی‌میل، در صورتی‌که ۶۷ سناتور در جلسه استیضاح از محکومیت ترامپ حمایت کنند، یک مرحله رأی‌گیری دیگر برای جلوگیری از بازگشت مجدد ترامپ به قدرت در سنا انجام گیرد که در آن رأی‌گیری تنها در صورت حمایت اکثریت سناتورها، از بازگشت ترامپ به قدرت جلوگیری می‌شود.

علیرغم افزایش درخواست آمریکایی‌های برای محکوم شدن ترامپ، «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی احتمال محکوم شدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور را در جلسه استیضاح سنا صفر درصد برآورد کرد.

وی در خصوص نتیجه استیضاح ترامپ هم گفت رئیس‌جمهور سابق محکوم نخواهد شد زیرا ۴۵ جمهوری‌خواه حتی روند این کار را غیرقانونی خوانده‌اند. او در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت بنابراین این (استیضاح) حتی قبل از این که شروع شود، تمام شده است.  

در کنار محاکمه استیضاح، برخی دموکرات‌ها با استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی به دنبال محروم کردن ترامپ از مناصب دولتی برای همیشه هستند. بر اساس این متمم، هر شخصی که در شورش دست داشته یا به دشمنان آمریکا کمک کرده، از مناصب دولتی منع خواهد شد.

تیم حقوقی ترامپ به شدت این اتهامات را انکار کرده و مدعی است او هوادارانش را در حمله ششم ژانویه به آرامش دعوت کرد.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

در پی آن، برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره ترامپ را به تحریک هواداران خود برای حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه متهم کردند و به همین دلیل طرح استیضاح وی را در مجلس سنا پیش برده‌اند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: