امریکا از شکست حداکثری ترامپ درس بگیرد

کدخبر: 2370561

وزیر امور خارجه کشورمان در بیانیه ای تصریح کرد امیدوارم همسایگان ما هم آموخته باشند که نمی‌توانند منتظر بمانند بیگانگان امنیت آن‌ها را تأمین کنند.

هم زمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران وزیر امور خارجه کشورمان بیانیه ای صادر کرد.

مشروح بیانیه تصویری محمد جواد ظریف وزیر رئیس دیپلماسی کشورمان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان عزیز، ۴۲ سال پیش، مردم ما در یک انقلاب عظیم مردمی پیروز شدند. برخلاف دیگر قیام‌های مشابه در تاریخ دنیا، انقلاب اسلامی ما در حالی به موفقیت دست یافت که نه به قدرت‌های خارجی متکی بود و نه تحت رهبری هیچ گروه مسلحی قرار داشت. خواست صد ساله مردم ایران برای تعیین سرنوشت خود و استقرار حاکمیتی پاسخگو، با وجود تمام موانع، از جمله توطئه‌های خارجی و تنها با اتکا به قدرت مردم محقق شد. ما راه درازی را از آن زمان تا کنون پیموده ایم و در حرکت خود به سمت دستیابی به آرمان‌هایمان از پای نخواهیم نشست.

ظریف تاکید کرد: از جمله دستاورد‌های کلیدی ما، بهره گیری از استعداد‌ها و توانمندی‌های مردم خودمان بوده است. این امر به ما امکان داده تا از بزرگترین مبنای صنعتی و مهارت علمی و فناورانه بومی برخوردار شویم. ما در حالی به این دستاورد و سایر دستاورد‌ها رسیده ایم که با طولانی‌ترین و گسترده‌ترین کارزار تروریسم اقتصادی در تاریخ معاصر روبرو بوده ایم. حتی بیماری همه گیر کووید -۱۹ هم دولت پیشین آمریکا را وادار نساخت که از هجمه غیرقانونی اش علیه مردم عادی ایران دست بردارد. دونالد ترامپ روی این افسانه قمار کرد که ایران ملتی است که می‌توان آن را بین فروپاشی و تسلیم، مجبور به انتخاب کرد. همه ما دیدیم که نتیجه این قمار چه شد. اما ترامپ نه اولین و نه دومین رئیس جمهور آمریکا، بلکه هفتمین رئیس جمهور پیاپی آمریکا بود که چنین قماری کرد و شکست خورد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: با حضور دولت جدید در واشنگتن، این فرصت وجود دارد که رویکرد جدیدی آزموده شود، اما پنجره کنونی زودگذر است. به زودی دولت من مجبور خواهد شد تا در پاسخ به عدم پایبندی تأسف بار آمریکا و اروپا به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای، اقدام جبرانی بیشتری اتخاذ کند. این اقدام جبرانی که به دستور مجلس ما مقرر شده و منطبق با حقوق ما ذیل برجام است، شامل توسعه برنامه هسته‌ای و کاهش همکاری ما با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این اقدام تنها در صورتی قابل اجتناب است که آمریکا تصمیم بگیرد از شکست حداکثری ترامپ درس بگیرد، نه اینکه به آن تکیه کند.

ظریف همچنین خاطر نشان کرد ایران بار‌ها آمادگی خود را برای تعامل و همکاری در راستای اهداف مشترک ما با همسایگان ما ثابت کرده است. هدف همیشگی ما در همه تلاش‌هایمان، ایجاد منطقه‌ای باثبات تر، آرام‌تر و شکوفاتر بوده است و در این زمینه ابتکار‌هایی را هم ارائه کرده ایم. امیدوارم همسایگان ما هم آموخته باشند که نمی‌توانند منتظر بمانند بیگانگان امنیت آن‌ها را تأمین کنند. ما باید به یکدیگر تکیه کنیم، چرا که جغرافیا مقدر کرده که ما همواره همسایه هم باقی بمانیم.

وی تاکید کرد ما ایرانی‌ها به آنچه می‌گوئیم، عمل می‌کنیم و مهم‌تر از همه، ما به قول مان وفاداریم. در سالگرد انقلابمان، من بر دعوت ایران بار دیگر تأکید می‌کنم که از فرصت کنونی برای استقبال از گفتگو و پایان دادن به خصومت بیهوده علیه مردم ایران، بهره گرفته شود.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: