رئیس جمهور چین به همتای آمریکایی هشدار داد

کدخبر: 2370595

رئیس جمهور چین در تماس تلفنی با همتای آمریکایی هشدار داد تقابل میان دو کشور می‌تواند به فاجعه منجر شود.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، درخصوص تبعات ادامه یافتن تقابل میان دو کشور هشدار داد.

به نوشته روزنامه «اکونومیک تایمز» رئیس جمهور چین در این تماس تلفنی هشدار داد، تقابل میان دو کشور می‌تواند به فاجعه‌ای برای‌ هر دو آن‌ها و کل جهان منجر شود و پکن و واشنگتن باید راه‌‌حل‌های جدیدی برای اجتناب از درک و قضاوت‌های نادرست پایه‌ریزی کنند.

وی در ادامه گفت، از سوی دیگر همکاری میان چین و آمریکا در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند برای هردو کشور و کل جهان سودمند باشد.

شی جین پینگ تأکید کرد مسائل مربوط به تایوان، هنگ‌کنگ و استان سین‌کیانگ جزئی از مسائل داخلی چین و تمامیت ارضی این کشور محسوب می‌شوند و آمریکا باید در قبال آن‌ها هوشیارانه عمل کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز»، کاخ سفید روز پنجشنبه در بیانیه‌ای نوشت، بایدن در تماس با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، این کشور را به «اقدامات اقتصادی قهری و غیرمنصفانه»، سرکوب معترضان هنگ‌کنگی، نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ و افرایش تلاش برای تسلط بر دریای جنوبی چین متهم کرد.

در این بیانیه آمده است، بایدن و شی وضعیت شیوع ویروس کرونا در دو کشور و «چالش‌های مشترک امنیتی در حوزه بهداشت جهانی، تغییرات اقلیمی و جلوگیری از گسترش تسلیحاتی» را نیز به بحث گذاشتند.

مقامات آمریکایی پیش از این تماس تلفنی گفته‌اند، بایدن قصد ندارد تعرفه‌های سنگینی را که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا علیه چین اعمال کرده است، لغو کند. همچنین بعید به نظر می‌رسد حضور نظامی آمریکا در آسیا در دوره ریاست جمهوری وی کاهش یابد.

بایدن در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن روز یکشنبه منتشر شد گفت قصد دارد سیاست «رقابت شدید» را علیه چین اتخاذ کند.

این اظهارات بایدن در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از پیروزی او در انتخابات گفته بود: «پس از این دوره بسیار دشوار و غیرعادی، مردم هردو کشور آمریکا و چین مستحق آینده بهتری هستند».

پکن همچنین از بازگشت دولت بایدن به سازمان جهانی بهداشت و معاهده اقلیمی پاریس، استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت.

با این وجود، به نظر نمی‌رسد دولت جدید آمریکا تغییر چندانی در سیاست‌های ترامپ در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل تجاری، تایوان، ادعاهای حقوق بشری و منازعات دریای جنوبی چین، اتخاذ کند.

بامداد سه‌شنبه بود که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت بایدن درخصوص رویکرد واشنگتن در قبال پکن گفت: «اگر بخواهیم انصاف را درباره ترامپ رعایت کنیم، او حق داشت رویکرد سختی در قبال چین اتخاذ کند. این کار درستی بود که انجام شد. از نظر من، روشی که آن را انجام داد اشتباه بود».

بایدن همچنین بامداد امروز (پنجشنبه) تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌های در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص جدیت خود برای مقابله با تهدیدها علیه این کشور نیز اظهار داشت: «اگر لازم باشد، هرگز در به کار بردن قوه قهریه تعلل نخواهم کرد. البته باور دارم که توسل به زور باید آخرین گزینه باشد».

بایدن که در تقابل علیه چین پا را از دولت افراطی ترامپ نیز فراتر گذاشته است، نماینده تایوان در واشنگتن را برای اولین بار از سال ۱۹۷۹، به مراسم تحلیف خود دعوت کرد.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: