تشکیک در گزارش سازمان ملل از دستگیری یک سرکرده القاعده در یمن

کدخبر: 2370600

همزمان با انتشار ویدئویی از سرکرده سازمان تروریستی القاعده در یمن که سازمان ملل اخیرا از دستگیری او خبر داد، یک وبگاه متخصص در امور گروه‌های تندرو و دو مقام قبیله‌ای یمنی از احتمال اشتباه سازمان در دستگیری وی خبر دادند.

وبگاه آمریکایی «سایت»‌ و دو مقام قبیله‌ای یمنی، روز چهارشنبه، گزارش سازمان ملل مبنی بر دستگیری «خالد باطرفی» سرکرده سازمان تروریستی القاعده که اخیرا خبر بازداشت او را سازمان ملل اعلام کرد، زیر سؤال بردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به تازگی سازمان القاعده ویدئویی تحت عنوان «آمریکا و تصاحب دردناک» منتشر کرده است که در آن خالد باطرفی درباره یورش به کنگره آمریکا صحبت می‌کند؛ حمله‌ای که ماه گذشته میلادی رخ داد.

بر اساس این گزارش، سرکرده القاعده در این فیلم که مدت زمان آن ۲۰ دقیقه و ۲۲ ثانیه است، با اشاره به حمله به کنگره در ششم ماه ژانویه سال جاری می‌گوید: «حادثه کنگره مشتی از یک خروار بود که به اذن خد [بلا] بر سر آنها خواهد آمد»‌.

وبگاهِ سایت که متخصص در زیر نظر گرفتن وب‌سایت‌های وابسته به گروه‌های تندرو است،‌ می‌گوید که با این ویدئو در گزارش سازمان ملل که دستگیری باطرفی را در اکتوبر گذشته در یمن اعلام کرد، تشکیک ایجاد می‌شود.

در گزارش اخیر تیم نظارت سازمان ملل که به شورای امنیت ارسال شد، آمده بود، باطرفی معروف به «ابو مقداد الکندی»‌ که یک سال پیش سرکردگی القاعده را برعهده گرفت، طی یک عملیات در ماه اکتبر دستگیر و «سعد عاطف العولقی» نایب او نیز کشته شد.

در عین حال، دو مقام قبیله‌ای در استان البیضاء در مرکز یمن یعنی درست جایی که سازمان القاعده در آن فعالیت دارد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفتند که احتمال بسیار زیادی وجود دارد که باطرفی دستگیر نشده باشد و کسی که دستگیری او اعلام شده، یک سرکرده دیگر این گروه باشد.

یکی دیگر از این مقامات در این خصوص گفت: «به احتمال زیاد دستگیر نشده و کسی هم که دستگیر شده یک مقام دیگر [این گروه] بوده است».

خالد باطرفی در اوایل سال ۲۰۲۰ و بعد از کشته شدن «قاسم الریمی» سرکرده پیشین القاعده در یمن طی یک عملیات هوایی، به سرکردگی این گروه تروریستی انتخاب شد. وی که از یک خانواده یمنی است و در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، متولد شده، پیش از وقوع حادثه یازدهم سپتامبر، در پایگاه القاعده در افغانستان آموزش دیده است سپس به شاخه این سازمان تروریستی در یمن پیوست و طبق گزارش سازمان ملل، به عملیات‌های تروریستی آنها در کشورهای خارجی کمک کرد.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: