یک بام و دو هوای سیاست لندن؛ مصاحبه مقام انگلیسی درباره ایران و انصارالله یمن

کدخبر: 2370747

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی با ژستی انسان‌دوستانه و طبق سیاست همیشگی یک بام و دو هوای لندن درباره رفع تحریم انصارالله، مذاکرات یمن و موضوع بازگشت به برجام اظهار نظر کرد.

«جیمز کلیفرلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در گفت‌وگو با یک روزنامه سعودی ضمن اتهام‌زنی به جنبش انصارالله یمن و اعلام مخالفت با اقدامات این جنبش در دفاع از یمن، از برداشته شدن نام این جنبش از فهرست تروریسم به دلایل بشردوستانه استقبال کرد.

ابراز خشنودی از لغو تحریم انصارالله یمن با ژستی انسان‌دوستانه

وی در مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه «الشرق الاوسط»، گفت: «ما نگران بودیم زمانی که دولت سابق آمریکا، حوثی‌ها را یک سازمان تروریستی خواند. ما به شدت نگران بودیم که این امر به دشوارتر شدن دسترسی بشردوستانه به یمن منجر شود. نگرانی‌هایمان را به دولت‌های ترامپ و بایدن انتقال دادیم ضمن اینکه از روابط بسیار خوبی با هر دوی آنها برخورداریم.»

این سیاستمدار انگلیسی مدعی شد: «خوشحالم که نام [انصارالله از فهرست تروریسم] به دلایل بشردوستانه برداشته شد. اما ما همچنان به شدت با اقدامات خصمانه حوثی‌ها مانند حمله به فرودگاه عدن و حملات علیه عربستان سعودی مخالفیم.»

وزارت خزانه‌داری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در آخرین روز کاری خود، جنبش انصارالله یمن را به همراه سه نفر از رهبران آن، وارد لیست تحریم‌ کرد. با روی کار آمدن جو بایدن زمزمه‌های لغو این تحریم منتشر و اعلام شد که رئیس جمهور جدید آمریکا به کنگره اطلاع داده که جنبش انصارالله یمن را از لیست سازمان‌های تروریستی حذف می‌کند.

این تحریم‌ها علیه یمن در حالی اعمال شده بودکه ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال زیرساخت‌های یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده است و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

کلیفرلی بدون اشاره به تجاوز چند ساله ائتلاف سعودی به یمن و کشتار و محاصره بی‌گناهان افزود: «پیام ما به حوثی‌ها کاملا روشن است. آنها باید از خشونت دوری کنند. آنها نیازمند ورود به روند سیاسی و کار با «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل و سازمان ملل برای ایجاد یک راهکاری مسالمت آمیز دایمی هستند.»

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا با نادیده گرفتن تجاوزهای ائتلاف سعودی و اشغالگری‌ها آن در یمن و کارشکنی‌های مستمر آن در روند مذاکرات افزود: این درگیری چندین سال طول کشیده است. همه ما رنج مردم یمن را شاهد بودیم. من معتقدم که هیچ‌کس نمی‌خواهد که این درگیری تشدید شود. لذا باید راهکاری سیاسی که ما برای آن تلاش می‌کنیم، ایجاد شود.

 

وی با نادیده گرفتن حق انصارالله یمن و مردم این کشور در دفاع از خود در قبال جنایات ائتلاف سعودی - اماراتی، عملیات‌های پیروزمندانه انصارالله را محکوم کرد و مدعی شد: «این حملات نتایجی معکوس دارند و به شدت ناامیدکننده‌ هستند. جامعه بین‌الملل نیز پس از این حملات، حوثی‌ها را محکوم کرد.»

گفت‌وگوی صریح با انصارالله

کلیفرلی در خصوص تلاش‌های بریتانیا برای دستیابی به راهکاری سیاسی در یمن گفت:«ما با همه طرف‌های مسئول در یمن تعامل داریم و طبعا با عربستان سعودی، دولت یمن و حوثی‌ها به صورت مستقیم در ارتباطیم. ما همواره اعلام کرده‌ایم که دستیابی به راهکار سیاسی از طریق مذاکره راه درست فرارو است. این درگیری نمی‌تواند پایانی نظامی داشته باشد. باید این امر از طریق مذاکره میسر شود. ما حوثی‌ها را به شدت به سوی شرکت در مذاکرات هدفمند سوق می‌دهیم.»

وی بدون اشاره به کارشکنی‌های هرباره ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن در روند مذاکرات که حتی فرستاده سازمان ملل نیز چندین بار از آن انتقاد کرده، گفت که شخصا با نمایندگان انصارالله تماسهای مستقیمی داشته و طی این گفت‌وگوها به صراحت بر ضرورت و اهمیت «دوری از خشونت، ورود به روند صلح سیاسی، تامین دسترسی به نفت‌کش صافر و آزادی شهروند بریتانیایی دستگیر شده در یمن» تاکید کرده است.

این در حالی است که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

فرصت تهران برای بازگشت به عرصه بین‌الملل

معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در بخش دیگری از این مصاحبه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «بریتانیا از تمایل جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و تلاش‌های او برای مشارکت مجدد در نسخه به روز شده طرح جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای)، استقبال می‌کند.»

وی افزود: «ما به ایران توضیح دادیم که می‌خواهیم تهران به عرصه بین‌الملل بازگردد. موضع بریتانیا در این‌باره شفاف و ثابت است. ایران باید در خصوص غنی‌سازی اورانیوم به تعهداتش بازگردد.»

این مقام انگلیسی مدعی شد: « تهران اکنون فرصتی واقعی برای انتخاب راهی متفاوت و بهتر و تعامل مجدد با کشورهای اروپایی مانند ما و ایالات متحده دارد. اما ایران باید واقعا درک کند که ضروری است از این شرایط پیروی کند تا بتواند از  این فرصت مثبت استفاده کند.»

مقامات دولت آمریکا اخیرا مدعی می‌شوند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. با این وجود، دولت جدید آمریکا می‌گوید قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گوید بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته، به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده آ آنجا که واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده، لذا هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند، برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک ‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند، تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد. ایران از آن زمان اعلام کرد الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار، بر روی یک خط مونتاژ برای ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفت.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیرند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: