اکسیژن رسانی همزمان به ۶۵ هزار بیمار

کدخبر: 2370806

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، در ارتباط با وضعیت منابع مالی این وزارتخانه در دوران کرونا، توضیحاتی ارائه داد.

سید کامل تقوی نژاد، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به اینکه حدود ۱۳ ماه در حال مبارزه با بیماری کووید ۱۹ هستیم، گفت: پارسال به محض مشاهده نخستین مورد ابتلاء در کشور چین، وزیر بهداشت اعلام کرد که همه تیم‌های درمان در سراسر کشور آماده باش شوند بنابراین پیش از شیوع این بیماری در کشورمان یعنی از حدود ۱۳ ماه پیش، مبارزه با این بیماری را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه اتفاقات بسیار مهمی برای توسعه تخت‌های بیمارستانی از جمله تخت‌های عمومی و ویژه روی داده است گفت: حدود ۳۰ درصد از ظرفیت موجود تخت‌های بیمارستانی در دو دولت اخیر انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پیش از سال ۱۳۹۲, حدود ۹۶ هزار تخت بیمارستانی داشتیم و از ابتدای امسال تا پایان آذر ۳۵۰۰ تخت اضافه کردیم و پس از آن بنا را بر این گذاشتیم که هر ماه تا پایان این دولت، حدود ۱۴۰۰ تخت اضافه کنیم.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های پیش از ۱۳۹۲ در هر سال میانگین ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی احداث می‌شد، اما این رقم اکنون به هر ماه ۱۴۰۰ تخت رسیده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: بیمارستان‌های کشور از نظر فرسودگی و مقاومت در برابر زلزله و دیگر حوادث، ارزیابی دقیقی شده اند و بیشتر اصلاحاتی که لازم بود در این بخش انجام شده و از نظر مقاومت، زیبایی و فضاهای استاندارد در برنامه قرار گرفته است.

تقوی نژاد گفت: اکنون ۲۹۸ طرح داریم که بیش از ۷۰ درصد، پیشرفت فیزیکی دارند که از این تعداد ۸۷ طرح، بیمارستان هستند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در تهران، بیمارستان‌هایی وجود دارند که نیازمند جدی بازسازی هستند افزود: اکنون نهضت بیمارستان سازی در کشور در حال اجراست و بزرگترین بیمارستان تاریخ نظام سلامت در تهران با هزار تخت در حال ساخت است که امیدواریم در پایان این دولت به بهره برداری برسد.

وی گفت: ۶۵ درصد از تخت‌های «آی سی یو» در دولت فعلی ساخته شده که از این رقم ۳۵ درصد آن مربوط به سال ۹۹ است.

تقوی نژاد با بیان اینکه توسعه فضاهای بهداشتی را از ۴۴ متر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به ۷۵ متر رساندیم اضافه کرد: اکنون حدود ۱۵ هزار تخت در بخش دولتی در حال ساخت داریم که اگر این تعداد ساخته شود به افق چشم انداز سال ۱۴۰۴ نزدیک می‌شویم.

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: بیشتر تخت‌های بیمارستانی که اضافه کردیم در مناطقی بوده است که از نظر جمعیت یا دچار تراکم و یا مناطق محروم بوده است.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه ایجاد تخت‌های ویژه بیمارستانی و افزایش تجهیزات، سرمایه گذاری برای آینده کشور است، افزود: درباره دستگاه‌های اکسیژن ساز، کارهای اساسی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هر بیمار نیازمند دریافت حدود ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه است اضافه کرد: توان ما در تأمین اکسیژن برای بیماران در سال ۱۳۹۲ حدود ۹۶ هزار لیتر در دقیقه بود، اما اکنون این رقم به ۳۲۶ هزار لیتر در دقیقه افزایش یافته است.

تقوی نژاد ادامه داد: حدود ۶ تا ۷ سال پیش می‌توانستیم همزمان ۲۰ هزار بیمار را اکسیژن رسانی کنیم، اما اکنون توانایی رساندن همزمان اکسیژن مورد نیاز ۶۵ هزار بیمار را داریم.

وی افزود: تاکنون حدود هزار میلیارد تومان اعتبارات از محل‌های مختلف برای تأمین دستگاه‌های اکسیژن ساز از طریق شرکت‌های داخلی تأمین شده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اضافه کرد: اکنون کمتر بیمارستانی در کشور داریم که دچار کمبود تأمین اکسیژن باشد.

تقوی نژاد درباره اعتبار یک میلیارد یورویی که قرار بود در دوران کرونا به نظام سلامت اختصاص داده شود، گفت: زمانی که بحث تأمین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی پیش آمد، بلافاصله دستور از سوی مقام معظم رهبری در این باره صادر شد و یک میلیارد از طرف صندوق در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

وی افزود: در این مدت کمتر از ۷۰۰ میلیون یورو در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

تقوی نژاد اضافه کرد: در حکم رهبری برای بیمه بیکاری هم صراحتی وجود داشت بنابراین شاید بخشی از این اعتبار در آنجا هزینه شده باشد.

وی گفت: ابتدا ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح تعریف و در قالب ۱۵ بسته با سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردیم و در مرحله بعدی این عدد با توجه به تغییر نرخ ارز باید به ۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کرد، اما عددی که تاکنون در اختیار ما قرار گرفته است حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

تقوی نژاد افزود: رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور داد تا پایان بهمن، بقیه مبلغ تسویه شود که بانک مرکزی در تلاش برای این کار است.

وی در ارتباط با بررسی پرونده های شهدای سلامت، گفت: ۲۶۰ پرونده برای طرح در کمیته ملی دریافت شد که از این تعداد تاکنون ۱۴۰ پرونده، رسیدگی و تأیید شده است.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: