ایران در آستانه ورود به موج چهارم کرونا

کدخبر: 2370849

بر اساس آمارها، شواهد و گفته های متولیان نظام سلامت، موج چهارم کرونا در برخی استان های کشور آغاز شده است. صاحبنظران نظام سلامت، هشدار داده اند که این موج تازه بیماری می تواند خیلی سریع تر از امواج قبلی بیماری، همه کشور را فرا بگیرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری هم در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «در هفته گذشته هیچ شهر قرمزی در کشور نبود، اما هم اکنون در استان خوزستان چند شهر قرمز شدند و شهرهایی هم در کشور از رنگ زرد به نارنجی تغییر یافتند. همه این‌ها یعنی زنگ خطر آغاز موج چهارم کرونا.»

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم هشدار داده است: «از چندین روز قبل، هشدار ورود به موج چهارم بیماری کرونا داده شده بود و حالا هم این روند بیشتر خواهد شد. حقیقتا باید بگویم که به سمت موج چهارم کرونا، خیز برداشته‌ایم.»

همچنین مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم نسبت به احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در آینده‌ای بسیار نزدیک، هشدار داده و تصریح کرده است: «هم‌اکنون ورودی بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است و در اواخر بهمن و اسفند با موج پیشرفته‌تری از کرونا روبرو خواهیم شد. در حال حاضر این ویروس مخوف، کاری به سن و سال ندارد و همه را درگیر می‌کند.»

چند روز قبل هم فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ابتلای دو برابری کرونا در استان خوزستان، خبر داد و گفت: «به دلیل پایین بودن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موج جدید بیماری کرونا در استان خوزستان آغاز شده است.»

همچنین چند روز قبل هم نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از آغاز موج چهارم کرونا در این استان خبر داد و گفت: «آمار ابتلا و بستری در استان یزد، سیر صعودی دارد. رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی سبب بروز موج سوم کرونا در استان یزد شد و هم‌اکنون نیز نشانه‌های موج چهارم کرونا در استان یزد در حال نمایان شدن است.»

آیا موج چهارم کرونا، قوی‌تر از امواج قبلی است؟

برخی کارشناسان نظام سلامت تاکید کرده اند که با توجه به جهش های متعدد ویروس کووید19، موج چهارم کرونا می تواند سریع تر و شدیدتر باشد.

حتی ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هشدار داده است که موج تازه کرونا می تواند طی سه روز نیز به نقطه اوج خود برسد. او توضیح داده است: «اگر در گذشته اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹ بین دو تا سه هفته به طول می‌انجامید، اما حالا با توجه به خصوصیات ابتلای ویروس جدید، اوج‌گیری طی دو تا سه روز خواهد بود و درنتیجه، فرصت برنامه‌ریزی جدی وجود ندارد.»

دکتر حمید جواهریان، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی نیز در گفتگو با الف به ویژگی های موج چهارم کرونا اشاره می کند و می گوید: «پیش بینی ها حاکی از این است که موج چهارم کرونا در ایران در اسفندماه به شکل گسترده ای شروع می شود. با توجه شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور، موج تازه بیماری کرونا می تواند بسیار خطرناک تر و سریع تر اتفاق بیفتد. بر اساس یافته های محققان، خطر انتشار این ویروس حدود پنج برابر و میزان مرگ و میر آن سه برابر بیشتر از نمونه های قبلی ویروس کرونا است.»

او تاکید می کند: «خطر دیگری که امکان دارد موج چهارم کرونا را وحشی تر از امواج قبلی کند، بحث تعطیلات نوروز، شلوغ شدن مراکز خرید، افزایش دورهمی ها و مسافرت های نوروزی است. این عوامل می تواند موج چهارم کرونا را شتاب ببخشد. به همین علت باید قبل از اینکه آمار مرگ های روزانه کرونا به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند، محدودیت های کرونایی تشدید شود و نظارت جدی تری بر رعایت پروتکل های بهداشتی صورت بگیرد.»

همچنین دکتر آسیه دهقانی ذاکر، متخصص پزشکی اجتماعی هم در گفتگو با الف نسبت به شیوع گسترده موج چهارم کرونا در کشور هشدار می دهد و می گوید: «تا زمانی که واکسیناسیون سراسری تکمیل نشود و حداقل 70 درصد جامعه در برابر ویروس کرونا مقاوم نشوند، هر بار احتمال شیوع موج بعدی کرونا وجود دارد. برای جلوگیری از امواج بعدی کرونا باید فرآیند واکسیناسیون سراسری کرونا شتاب بگیرد. این فرایند هم حداقل تا نیمه سال بعدی به طول خواهد انجامید.»

او یادآور می شود: «باید در نظر داشت که حتی اگر در همین لحظه نیز به اندازه کل جمعیت کشور، واکسن وارد می کردیم، حداقل شش ماه اثربخشی فرآیند واکسیناسیون طول می کشید، زیرا اغلب واکسن ها باید در طی دو مرحله و به فاصله معمولا یک ماه تزریق شود. همچنین بین دو تا سه ماه بعد نیز اثربخشی بسیاری از واکسن ها آغاز خواهد شد. بنابراین اینکه فکر کنیم شروع واکسیناسیون سراسری، بلافاصله می تواند مانع از موج تازه بیماری کرونا شود، تحلیل غلط و غیرعلمی است.»

دهقانی خاطرنشان می کند: «طبق آمارهای جدید، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی حداقل 10 درصد نسبت به چند ماه قبل کاهش یافته است. یعنی متاسفانه گروهی از مردم به عادی انگاری کرونا روی آورده اند که بسیار خطرناک است. همین عامل می تواند کاتالیزر موج چهارم کرونا باشد. اگر ویروس جهش یافته کرونا با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی مهار نشود، موج چهارم کرونا می تواند مخرب تر از امواج قبلی باشد.»

بسیاری از کارشناسان نظام سلامت پیش بینی می کنند که ویروس جهش یافته انگلیسی به نوع غالب پاندمی کرونا در بسیاری از کشورها بدل شود. این نوع جهش یافته، بسیار بیشتر از نمونه های اولیه کرونا می تواند کودکان و جوانان را درگیر کند. به همین دلیل نیز صاحبنظران نظام سلامت تاکید دارند که مهار موج انگلیسی کرونا، ارتباط بسیار نزدیکی با میزان رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی جوانان دارد.

 

منبع: الف
ارسال نظر: