محدودیت عرضه علت اصلی گرانی نارنگی در بازار

کدخبر: 2370935

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: از دیرباز شرایط تولید نارنگی با سایر خانواده مرکبات متفاوت بوده و محدودیت علت اصلی گرانی این میوه است.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به دلایل گرانی نارنگی در بازار اظهار کرد: از دیرباز شرایط تولید نارنگی با خانواده مرکبات و سایر محصولات متفاوت بوده و هم اکنون تولید نارنگی محدود به بندرعباس است.

او با اشاره به اینکه عمده نارنگی نوار شمالی کشور از مهر تا اوایل زمستان تولید می‌شود، افزود: در حال حاضر نارنگی نوار جنوبی و اقلیم‌گرم از جمله استان‌های هرمزگان و کرمان سبد مصرفی خانوار را تامین می‌کند که خوشبختانه از نارنگی پاکستان مرغوب تر است.

قیمت هر کیلو نارنگی در عمده فروشی ۱۷ هزار تومان

شادلو نرخ هر کیلو نارنگی در عمده فروشی‌ها را ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر این میوه در مغازه‌های خرده فروشی با قیمت‌های نامتعارفی عرضه می‌شود، دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند.

نائب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: در حال حاضر عرضه نارنگی نوبرانه بندرعباس در حال انجام است و تا اندازه‌ای این نارنگی انتظارات بازار را برآورده می‌کند.

او با بیان اینکه عمده پرتقال تولیدی برداشت شده و در سردخانه‌ها ذخیره سازی شده است، گفت: گرچه برخی انواع پرتقال همچون والنسیا در زمان فروردین و بعد از آن برداشت می‌شوند، اما میزان آن محدود است.

شادلو با اشاره به اینکه عمده پرتقال تا آذر برداشت می‌شود، بیان کرد: پرتقال‌های تولیدی به مرور تا خرداد آتی عرضه می‌شوند و گرانی‌های اخیر پرتقال هیچ ارتباطی به کمبود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در پایان با اشاره به اینکه میزان عرضه پرتقال بیش از کشش بازار است، تصریح کرد: افزایش جزئی قیمت پرتقال طبیعی است، چرا که این میوه درصدی افت و ضایعات دارد که با احتساب هزینه انبارداری و سردخانه تا حدودی افزایش یافته است که هیچ ارتباطی به کمبود ندارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: