دنباله‌روی بایدن از ترامپ در سیاست خارجی؛ «عواقب جدی در انتظار چین است»

کدخبر: 2371017

رئیس‌جمهور جدید آمریکا با دنباله‌روی از سیاست خارجی دولت پیشین این کشور، چین را به «عواقب جدی» به بهانه‌های حقوق بشری تهدید کرد.

اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن درخصوص چین و روسیه نشان داد آنها نیز همان سیاست‌های سرکوبگرانه دولت پیشین به ریاست «دونالد ترامپ» را دنبال می‌کنند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز (چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» مدعی شد چین باید به بهانه‌های حقوق بشری، با عواقب جدی مواجه شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مصاحبه، بایدن در پاسخ به سوالی درباره اقدامات «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، گفت: «عواقب جدی در انتظار چین خواهد بود و او نیز این مسئله را می‌داند».

وی با ادعای اینکه آمریکا نقش جهانی خود در حمایت از حقوق بشر را احیا می‌کند، مدعی شد دولت وی در همکاری با متحدان و جامعه جهانی، چین را به رعایت حقوق بشر ملزم خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این ادعاهایش افزود: «چین به سختی تلاش می‌کند تا به یک رهبر جهانی تبدیل شود و برای این که بدان لقب برسد باید [حقوق بشر را] رعایت کرده و اعتماد دیگر کشورها را به دست بیاورد».

به نوشته رویترز، بایدن همچنین با تهدید پکن، گفت: «تا زمانی که آنها فعالیت‌هایی متناقض با حقوق بشر را ادامه می‌دهند، اوضاع باید برای آنها دشوار شود».

هفته قبل بود که رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر لزوم مقابله با تهدیدهای چین، از تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌های در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن خبر داد. 

پیشتر نیز «رابرت وود» نماینده جدید آمریکا در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، از تصمیم دولت بایدن برای گنجاندن چین در معاهده کنترل تسلیحات اتمی خبر داده بود.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: