شورای امنیت ملی افغانستان: توافق‌ آمریکا و طالبان کمکی به روند صلح نکرد

کدخبر: 2371177

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، گفت که امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، در تامین صلح تاثیرگذار نبوده و جنگ را متوقف نکرده است.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، گفت که امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، در تامین صلح تاثیرگذار نبوده و جنگ را متوقف نکرده است.

اندر، روز یک‌شنبه (۳ اسفند)، در یک پیام ویدیویی، گفت که در امضای توافق‌نامه قطر، با دولت افغانستان مشورت لازم نشده بود.

وی افزود: «در توافق‌نامه قطر، اصطلاحاتی استفاده شده که تلفات انسانی را به اعداد اندازه‌گیری می‌کند. کاهش خشونت و غیره، اصطلاحاتی هستند که در آن معافیت و رضایت یک طرف جنگ دیده می‌شود؛ در حالی که حکومت نمی‌خواهد حتی یک قطره خون هم ریخته شود.»

به گفته‌ اندر، دولت افغانستان مسئولیت حفاظت از کشور را دارد و به جنگ، صلح و سایر موضوعات نیز از همین دیدگاه می‌نگرد.

بر اساس توافق‌نامه قطر که در دهم حوت سال گذشته‌ خورشیدی میان آمریکا و طالبان به امضا رسید، گروه طالبان تعهد کرده که رابطه خود را با سایر گروه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده قطع کند، خشونت‌ها را کاهش دهد و گفت‌وگوهای صلح را با دولت افغانستان آغاز کند.

همچنین بر اساس این توافق‌نامه، سربازان آمریکایی باید تا ماه می ۲۰۲۱ میلادی، به‌صورت کامل از افغانستان خارج شوند.

با این حال، عدم پایبندی طالبان به توافق‌نامه قطر، سبب شده تا دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن، این توافق‌نامه را بررسی کند. بایدن، به تازگی گفته است که می‌تواند جدول خروج از افغانستان در ماه می را کنار بگذارد.

همچنین، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو و برخی از مقام‌های آمریکایی، گفته‌اند که خروج عجولانه از افغانستان، منجر به درگیری‌های شدید و قوت گرفتن برخی از گروه‌های تروریستی در این کشور خواهد شد. آن‌ها به خروج مبتنی بر شرایط از افغانستان تاکید کرده‌اند.

از سویی دیگر نیز، گروه طالبان هشدار داده است که در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی در ماه می سال جاری میلادی، جنگ در برابر آن‌ها را از سر خواهد گرفت.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: