مجلس بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مُصِر است

کدخبر: 2371212

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به توافقات دولت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مجلس بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مُصِر است.

مالک شریعتی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته بین گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: با توجه به توافقی که شب گذشته بین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفته و جزئیات این توافق برای مجلس مهم بوده و اخباری که از این موضوع منتشر شده است نگران کننده بود مجلس امروز صبح (دوشنبه 4 اسفند) با وجود دستور رسمی خود که رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰ بود را متوقف کرده و در حال بررسی موضوع توافق شب گذشته است. 

وی افزود: مقرر شده است که مسئولین دولتی به مجلس دعوت شده و توضیحات لازم را ارائه دهند؛ برای مجلس عمل به مُرّ قانون و مصوبه مجلس مهم است و کوچکترین تخطی از آن مورد پذیرش مجلس یازدهم نیست.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است و زمان بندی مندرج در آن قرار است فردا (۵ اسفند) تمام نظارت‌های فرا پادمانی به دلیل آنکه طرف‌های مقابل ایران طبق ماده ۳۶ برجام عمل نکردند و روابط بانکی و فروش نفتی ما تغییری نکرده است متوقف شود. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: دولت باید طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گزارش اقدامات خود را به مجلس ارائه کند که بر همین اساس بایستی گزارشات فنی را به کمیسیون انرژی و گزارشات نظارتی را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند تا ارزیابی مجلس از عملکرد دولت محقق شود.

شریعتی گفت: ارزیابی فنی و نظارتی مجلس، ارزیابی از اجرای این موضوع در عرصه بین‌الملل و اتفاقات مربوط به منافع ملی در عرصه بین الملل ملاک امر است به همین دلیل دستور رسیدگی فعلی مجلس که رسیدگی به لایحه بودجه 1400 است را متوقف کرده‌ایم.

نماینده تهران در مجلس افزود: طبق قانون مجلس بایستی گزارش دولت را شنیده و تصمیم مقتضی را در این مورد اتخاذ کنیم و از جزئیات تفاهم شب گذشته بین سازمان انرژی اتمی به عنوان نماینده دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مطلع شده و دولتمردان در این باره به مجلس گزارش دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: قطعاً با هرگونه تخطی حتی یک میلی‌متر از قانون مجلس یازدهم توسط دولت مقابله خواهد کرد و آن را بر نمی‌تابیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: اگر هر کدام از مقامات دولتی و مسئول تخطی داشته باشند با آن برخورد خواهیم کرد؛ طبق ماده ۸ قانون مذکور، مسئول اجرای صحیح و کامل قانون لغو قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را شخص رئیس جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه می دانیم ضمن اینکه ماده 9 هم تکلیف مستنکفین از اجرای قانون را مشخص کرده است.

 

 

منبع: فارس
ارسال نظر: