شورش مسلحانه حامیان ترامپ در راه است؟

کدخبر: 2371243

با گذشت یک ماه از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و عدم فروکش کردن خشم و کینه رئیس جمهور سابق و هوادارانش، احتمال برنامه‌ریزی آن‌ها برای ایجاد ناآرامی‌های بیشتر در این کشور قوت گرفته است.

افزایش خشونت‌گرایی در میان نزدیکان و هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا این سوال را مطرح می‌کند که آیا حوادثی مشابه حمله به کنگره در راه است؟

«دونالد ترامپ جونیور» روز یکشنبه پیامی ویدئویی را در مخالفت با تداوم محدودیت‌های کرونایی منتشر کرد. با این حال آنچه بیشتر از اظهارات او توجهات را جلب کرد، سلاح‌های گرم آویخته شده به دیوار پشت سرش بود.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، پسر ارشد رئیس جمهور سابق آمریکا در این پیام ویدئویی با حمله لفظی علیه تدابیر پیشگیرانه علیه شیوع ویروس کرونا، شعار دولت جدید آمریکا درخصوص «پیروی از علم» را به سخره می‌گیرد.

دونالد ترامپ جونیور در این پیام می‌گوید: «"از علم پیروی کنید!" این کاری است که انجام می‌دهیم. به نظر می‌رسد دولت [جو] بایدن فقط زمانی از علم پیروی می‌کند که به سودش باشد».

او در ادامه اتحادیه معلمان آمریکایی را به باد انتقاد گرفته و می‌گوید، آن‌ها مانع از بازگشایی مدارس شده و دانش‌آموزان را از تحصیل محروم کرده‌اند.

پسر رئیس جمهور سابق آمریکا در پایان اتحادیه معلمان را «مایه شکست علم» توصیف می‌کند و اقدام آن‌ها را «سیاسی» توصیف می‌کند.

ردیف‌های سلاحی که پسر ارشد ترامپ در این ویدئو بر دیوار پشت سرش نصب کرده است، واکنش‌های انتقادی فراوانی را در فضای مجازی به همراه داشت.

یک کاربر توئیتر دراین‌باره از زبان پسر ترامپ نوشت: «تنها راهی که می‌توانم احساس قدرتمند بودن داشته باشم این است که نظراتم را با نشان دادن سلاح‌های مرگبار و تهدید ضمنی در پس‌زمینه منتشر کنم. این‌گونه قدرت بالایم را نشان می‌دهم».

یک کاربر دیگر، با اشاره به تیراندازی‌های متداول در مدارس آمریکا نوشت: «این کثافت در حالی از اتحادیه معلمان حرف می‌زند که در مقابل دیواری پر از اسلحه ایستاده است».

یکی دیگر از کاربران نوشت: «این‌طور به نظر می‌رسد که یک ویدئوی افراط‌گرایانه از داخل سنگری در مکانی نامعلوم منتشر شده است».

دیگر کاربران نیز با جملاتی نظیر «تصور کنید یک مسلمان یا یک سیاه‌پوست این ویدئو را منتشر می‌کرد» و «به‌خاطر این‌که او سفیدپوست است، چنین کاری خالی از اشکال نیست» به تبعیضات موجود در آمریکا اشاره کردند.

یک کاربر دیگر با تمسخر پسر ترامپ نوشت: «اوه! دونالد ترامپ جونیور مجموعه تفنگ بادی‌ها و تفنگ‌های پینتبالش را نمایش می‌دهد».

سابقه عکس و فیلم با سلاح گرم در میان نزدیکان ترامپ

دونالد ترامپ جونیور اخیراً عکس دیگری نیز منتشر کرد که در آن مسلسل به دست گرفته و روی خشاب مسلسل تصویر «هیلاری کلینتون» رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، پشت میله‌های زندان نقاشی شده است.

از سوی دیگر ویدئوی جدید پسر ترامپ چند روز پس از آن منتشر شد که «لارن بوبرت» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و یکی از حامیان ترامپ نیز در یک جلسه ویدئویی رسمی، چند سلاح گرم پشت سرش چیده بود.

بوبرت روز پنجشنبه در پاسخ به این انتقاداتی که از وی در رسانه‌های اجتماعی و درخصوص انبار کردن سلاح در منزلش صورت گرفته بود، گفت: «چه کسی گفته این انبار کردن است؟ این‌ها آماده استفاده هستند».

این اقدامات درپی بی‌نتیجه ماندن شکایات رئیس جمهور سابق آمریکا درخصوص تقلب در انتخابات و عدم پذیرش تغییر نتایج آن توسط مقامات حزب حمهوری‌خواه صورت گرفته و در اوج خود، به حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز تأیید نتایج انتخابات ریاست جمهوری رسید.

در پی این حمله، تدابیر شدید امنیتی در واشنگتن دی‌سی حکم‌فرما شد و نیروهای گارد ملی آمریکا به این شهر گسیل شدند و تا به امروز همچنان مستقر هستند.

تلاش راست‌گرایان افراطی حامی ترامپ برای ترور و بمب‌گذاری

هفته گذشته رسانه‌های غربی از جمله روزنامه «دیلی میل» گزارش دادند، یک زن ۶۶ ساله‌ مسلح آمریکایی که مدعی بود حامل نامه‌ای برای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا است، در نزدیکی کاخ سفید بازداشت شد.

پلیس واشنگتن دی سی اعلام کردند، این زن مسلح را به دلیل حمل غیرقانونی و بدون مجوز سلاح در یک رستوران واقع در نزدیکی کاخ سفید بازداشت کردند.

چند هفته پیش از بازداشت این زن نیز،  پلیس شهر واشنگتن دی‌سی، فردی مسلح را که سراغ دفتر رئیس جمهور را می‌گرفت، در مجاورت کاخ سفید بازداشت کرد.اسناد مربوط به دادگاه نشان می‌دهد این شهروند ایالت تگزاس، دو روز پس از مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا، وانت خود را در مجاورت کاخ سفید پارک کرده و به یک افسر پلیس گفته بود «به اطلاعاتی درباره اتاق بیضی (دفتر کار رئیس جمهور) احتیاج دارد».

تنها سه روز پس از دستگیری این فرد، دادستانی فدرال ایالت کالیفرنیای آمریکا اعلام کرد فردی به ظن تلاش برای بمب‌گذاری و ترور «گوین نیوسام» فرماندار این ایالت، بازداشت شده است.

دادستانی کالیفرنیا پنج بمب لوله‌ای و ۴۹ قبضه سلاح و مقادیر چشمگیری مهمات از «یان بنجامین راجرز» که گمان می‌رود از هواداران ترامپ باشد، کشف و ضبط شد.

راجزر مدعی بود بمب‌های لوله‌ای را با هدف سرگرمی تهیه کرده و قصد آسیب زدن به هیچ فردی را نداشته است اما پیام‌های موجود در تلفن همراه او حاکی از این بود که وی قصد داشته ساختمان شرکت توئیتر که حساب کاربری ترامپ را مسدود کرده و دفتر نیوسام در شهر «ساکرامنتو» را مورد هدف قرار دهد.

او در پیامی به دوستش گفته بود: «می‌توانیم به توئیتر یا هر دموکراتی که بخواهی حمله کنیم. می‌توانیم به راحتی به توئیتر و دموکرات‌ها حمله کنیم و آن‌ها را با خاک یکسان کنیم. می‌توانیم به دفتر ساکرامنتو حمله کنیم».

آیا خیزش مسلحانه طرفداران ترامپ در راه است؟

با توجه به فروکش نکردن خشم ترامپ و هوادارانش و نزدیک شدن تاریخ چهارم ماه مارس، که در سال‌های دور آمریکا روز تحلیف رئیس جمهور جدید محسوب می‌شد، گمانه‌زنی‌ها درباره حملات جدید هواداران ترامپ به نهادهای مختلف افزایش یافته است.

در همین خصوص «آدام اسمیت» رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه گفت به دلیل نگرانی‌هایی که درباره حامیان ترامپ در این کشور وجود دارد، ۵ هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن باقی می‌مانند.

اسمیت طی نشستی با مسئولان نظامی آمریکا توضیح داد: «برخی از این افراد متوجه شدند که حدود ۷۵ سال پیش، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور [آمریکا] در تاریخ ۴ مارس برگزار می‌شد... آنها اکنون نیز گمان می‌کنند که باید در تاریخ چهارم مارس جمع شوند و به کنگره حمله کنند... این چیزی است که در رسانه‌های آنلاین دست به دست می‌شود».

ترامپ با اینکه برای بار دوم و به‌خاطر «تحریک به شورش»، مورد استیضاح قرار گرفته است، همچنان پرطرفدارترین چهره در میان جمهوری‌خواهان است.

او پس از تبرئه در مجلس سنا، دادگاه استیضاح دوم خود را «پیگرد متوهمانه» دیگری در تاریخ این کشور توصیف کرده و اظهار داشت: «هیچ رئیس‌جمهوری چیزی مانند این را تجربه نکرده بود و این بدان دلیل است که مخالفان ما نمی‌توانند فراموش کنند که حدود ۷۵ میلیون نفر به ما رأی دادند».

ترامپ  گفت: «جنبش تاریخی، وطن‌پرستانه و زیبای آمریکا را دوباره با عظمت کنیم، تازه آغاز شده است. در ماه‌های پیش‌رو، چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن با شما دارم».

وی همچنین افزود: «ما کارهای بسیار زیادی پیش روی خود داریم و به زودی با دیدگاهی برای آینده روشن، درخشان و بدون محدودیت برای آمریکا، ظهور خواهیم کرد».

متعاقب آن، صد‌‌ها نفر از حامیان ترامپ، هفته گذشته در دو طرف خیابانی در نزدیکی‌های تفریحگاه «مارا لاگو» تجمع کردند و ترامپ با اتومبیل شاسی بلند مشکی رنگی که همواره در صندلی عقب آن می‌نشیند از میان آنها عبور کرد.

 هواداران ترامپ نیز با به پرواز درآوردن بنر‌هایی بر فراز تفریحگاه وی با عنوان «ما ترامپ [را دوست داریم]! بهترین‌ها هنوز در راهند» و «ترامپ بهترین رئیس‌جمهور» به او ابراز علاقه کردند.

از سوی دیگر، دموکرات‌ها نیز در تلاش هستند توطئه‌های احتمالی ترامپ و هوادارانش را خنثی کنند. بایدن به مناسبت سالگرد تیراندازی کور در یکی از مدارس ایالت فلوریدا، از کنگره این کشور درخواست کرد اصلاح قوانین مربوط به حمل و نگه‌داری اسلحه را به رأی بگذارد.

«مریک گارلند» گزینه انتخابی بایدن به عنوان وزیر دادگستری آمریکا، در دفاعیه‌ای که برای جلسه رأی اعتمادش در روز دوشنبه (فردا) آماده کرده است، وعده داده مبارزه با سفید برتر پنداری و نژادپرستی را دستورکار اصلی خود قرار خواهد داد.

همچنین تاکنون عده زیادی از هواداران ترامپ که در حمله به کنگره دست داشته‌اند از سوی پلیس و اداره تحقیقات فدرال آمریکا بازداشت شده‌اند. بسیاری از این بازداشت‌شدگان، در گروه‌های راست افراطی و نژادپرست از جمله «پسران مغرور» و «وفاداران به سوگند» عضویت دارند.

علاوه بر گمانه‌زنی‌ها درباره اقدامات احتمالی هواداران ترامپ در تاریخ چهارم مارس، مناسبت‌های دیگری از جمله انتخابات کنگره در سال آینده میلادی نیز می‌تواند بهانه‌ای برای شورش و ایجاد ناآرامی در آمریکا باشد.

نشریه فارین پالیسی یکم اسفند در یادداشتی درباره احتمال افزایش تنش و خشونت در آمریکا، پا را از این نیز فراتر گذاشته و احتمال وقوع جنگ داخلی را در این کشور مطرح کرده است.

این یادداشت به سه مولفه اصلی مورد نیاز برای جنگ داخلی از جمله، پیشینه و انگیزه لازم، وجود شکاف و رخنه در جامعه و شکل‌گیری فرقه‌گرایی، اشاره کرده و می‌نویسد در حال حاضر هر سه مولفه در آمریکا دیده می‌شوند.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: