بایدن درباره برجام مثل ‌ترامپ رفتار می‌کند

کدخبر: 2371355

جو بایدن نیز اگرچه در دوران تبلیغات انتخاباتی در حمایت از این توافق بسیار جدی نشان می‌داد، اما اکنون به‌نظر می‌رسد نسبت به موضع‌های ‌ترامپ در مورد برجام، همدردی پیدا کرده است.

«جو بایدن نسبت به موضع ‌ترامپ در مورد توافق هسته‌ای با ایران، همدردی پیدا کرده است». «فردی ریدی» نویسنده انگلیسی تلویزیون «سی‌جی‌تی‌ان» چین، ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت:‌ ترامپ، انتقاد شدید به برجام داشت زیرا نگرانی‌های آمریکا درباره توسعه موشک‌های بالستیک یا سایر نگرانی‌های منطقه‌ای را برطرف نمی‌کرد. جو بایدن نیز اگرچه در دوران تبلیغات انتخاباتی در حمایت از این توافق بسیار جدی نشان می‌داد، اما اکنون به‌نظر می‌رسد نسبت به موضع‌های ‌ترامپ در مورد برجام، همدردی پیدا کرده است.

دولت جدید بایدن به‌دنبال آن است تا دوره جدیدی از تعامل با ایران را آغاز کند با این حال، تغییری مانند پیوستن مجدد واشنگتن به توافقنامه آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی، در سیاست‌های واشنگتن در مورد برجام مشاهده نشده است. به‌نظر می‌رسد دوباره تنش‌ها در حال افزایش است. چه چیزی در پشت این تنش شدید است؟

ایران از سال ۲۰۱۹، از یک سال پس از خروج دونالد ‌ترامپ از توافق برجام، در حال کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام است. تهران استدلال کرده ایالات متحده همان‌گونه که ابتدا تعهدات خود را در قبال این توافق‌نامه زیر پا گذاشت، به همین‌ ترتیب باید تحریم‌ها را قبل از انطباق ایران با برجام رفع کند.

با نزدیک شدن به ۲۳ فوریه (۵ اسفند) امضاکنندگان اروپایی برجام با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام شده‌اند.

این تحلیلگر در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخته و نوشته است: رهبر ایران تأکید کرده‌اند که سخن و وعده خوب نیست. این‌بار ما فقط اقدام طرف مقابل را می‌خواهیم و اگر ایالات متحده تحریم‌ها را لغو کند، ایران هم بلافاصله به تعهدات خود بازمی‌گردد.

 

منبع: روزنامه کیهان
ارسال نظر: