نحوه محاسبه حقوق گمرکی کالا‌ها به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

کدخبر: 2371424

نمایندگان مجلس با ارجاع بند الحاقی مربوط به نحوه محاسبه حقوق ورودی کالا‌ها به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به منظور اصلاح موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 6 اسفند) قوه مقننه و  در جریان بررسی لایحه بودجه سال آتی  با ارجاع بند الحاقی مربوط به نحوه محاسبه حقوق ورودی کالا‌ها به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به منظور اصلاح موافقت کردند.

در بند الحاقی ارجاعی به کمیسیون آمده است: ­نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی ورودی همه کالا‌های وارداتی در سال 1400 در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، براساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی (نرخ سامانه مبادله الکترونیکی ets) در روز اظهار و مطابق ماده (14) قانون امور گمرکی می‌باشد و در محاسبه حقوق ورودی در طول سال، چهاردرصد (4%) حقوق گمرکی، مذکور در صدر بند (د) ماده (1) قانون امور گمرکی به دو درصد (2%) ارزش گمرکی تقلیل می‌یابد.

محمد باقر قالیباف با اشاره به بررسی این موضوع اظهار کرد: در پاراگراف اول جز (4) بند (ب) تبصره (1) در حقیقت حقوق ورودی کالا‌های اساسی و دارو اصلاح شد و به دولت اجازه داده شد برای کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی ارز ترجیحی اختصاص دهد.

وی افزود: بر اساس بند الحاقی (1) تبصره (7) لایحه بودجه ایهام دارد و باید مشخص شود که حقوق گمرکی کالا‌های اساسی و دارو بر اساس ارز ترجیحی محاسبه می‌شود و مجلس نظری مبنی بر اینکه حقوق ورودی کالا‌های اساسی و دارو بر اساس سامانه ETS محاسبه شود، ندارد؛ بنابراین برای رفع ابهام موجود این بند را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم تا اصلاح شده و شفاف شود.

رئیس مجلس افزود: ما در مجلس در ساختار بودجه دو نکته را مدنظر داریم؛ حوزه گمرک کشور باید شفاف شود و هر فرد نتواند قانون را به سلیقه خود تفسیر کند یا اینکه دست دولت را باز بگذاریم که بر اساس خواسته خود نرخ‌ها را تعیین کند. باید شفافیت اعمال شود.

وی ادامه داد: کالا‌های اساسی مانند نهاده‌های دامی و کالا‌هایی که با زندگی و مصرف روزانه مردم سر و کار دارند و مواد اولیه مورد نیاز تولید نباید تحت عنوان افزایش درآمد گران شود؛ مجلس با این موضوع مخالف است.

قالیباف متذکر شد: تذکر من به آقای پورمحمدی نیز در این راستا بود که مجلس به هر قیمتی به دنبال افزایش درآمد در بودجه نیست و با رشد درآمدی که منجر به تورم شده و اشتغال را تحت تأثیر قرار دهد مخالف است و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این موضوع می‌کند، بند الحاقی 01) تبصره (7) لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌دهیم و کمیسیون باید این موضوع را شفاف کند و در این فرآیند به کالا‌های اساسی مردم، مواد اولیه تولید و دارو توجه ویژه‌ای داشته باشد.

همچنین الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق نیز گفت: در سال جاری مباحثی مانند مشکلات معیشتی مردم به شدت احساس می‌شد. دولت در سال جاری تمام کالا‌های وارداتی را حتی با نرخ دلار 30 تومانی با حقوق گمرکی آن را بر اساس ارز 4200 تومانی محاسبه می‌کرد.

وی افزود: از دولت در کمیسیون تلفیق درخواست کردیم که نرخ حقوق ورودی کالا‌ها را تفکیک کند به این صورت که واردات کالا‌های اساسی و دارو را با نرخ 4200 و کالا‌های غیرضرور را با نرخ ETS یا بازار محاسبه کند، اما دولت مطرح کرد امکان دو نرخی بودن ارز در حقوق گمرکی وجود ندارد؛ کمیسیون تلفیق نرخ ارز را یا 4200 در نظر گیرد یا نرخ بازار.

وی با بیان اینکه برای سال 1400 نرخ ETS را مبنای محاسبه حقوق ورودی قرار دادیم، در تشریح این تصمیم اضافه کرد: یکی از دلایل این تصمیم حمایت از تولید داخل بود، در حال حاضر تولیدکننده داخلی همه مواد اولیه، کالا‌های واسطه‌ای و هزینه‌ها را بر اساس نرخ بازار می‌پردازد، حال چرا ما باید با پیش‌بینی نرخ ارز 4200 در حقوق ورودی به واردکننده یارانه دهیم.


 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: