کارگران فقط برای زنده ماندن تلاش می‌کنند!

کدخبر: 2371443

شکاف میان خط فقر و دستمزد کارگران، حداقل ۷ میلیون تومان است. در سال جاری به دلیل بحران کرونا و افزایش هزینه‌های درمانی جامعه و همچنین تورم سرسام آور، سطح زندگی کارگران به بدترین شرایط ممکن، تقلیل یافت؛ البته باید بگویم کارگران امروز زندگی نمی‌کنند، فقط تلاش می‌کنند برای زنده ماندن!

کمیته دستمزد که در حال برگزاری جلسات پرمناقشه تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال 1400 است، سبد معیشت کارگران در سال آتی را به میزان ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان؛ به عنوان هزینه ماهیانه معیشت یک خانواده سه تا چهار نفره کارگری اعلام کرد. 

البته نکته قابل توجه این است که تعیین رقم سبد معیشت، مبنای رقم حداقل دستمزد سال آینده نیست بلکه اکنون اعضای کمیته دستمزد با مبنا قرار دادن این رقم در جلسه‌های خود، مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ را تعیین خواهند کرد. مثلا سال گذشته با سبد معیشت 5 میلیونی حداقل دستمزد 1میلیون و 900هزار تومان تعیین شده بود. 

«ناصر چمنی» نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: تعیین سبد معیشت ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی جدا از هزینه مسکن است و تنها شامل خوراکی‌ها می‌شود. چنانچه هزینه مسکن را هم به این سبد اضافه کنیم رقم سبد معیشت نزدیک ۸ میلیون تومان می‌شود که بازهم با خط فقر ۱۰ میلیون تومانی فاصله داریم.

عضو کارگری شورای عالی کار ابا اشاره به ماده ۴۱ قانون کار درباره تعیین دستمزد گفت: در این قانون تاکید شده که دستمزد براساس دو مولفه تورم و معیشت محاسبه شود اما نکته‌ای که مورد غفلت قرار گرفته این است که ما نرخ تورم بهمن ماه را برای تعیین مزد سال آینده درنظر می‌گیریم در حالیکه نرخ تورم همواره افزایش می‌یابد و جمعیت ۴۸ میلیونی کارگری و کارفرمایی باید این شرایط دشوار را تحمل کنند.

وی در توضیح مناقشات کمیته تعیین دستمزد گفت: در کمیته دستمزد موضوع سه جانبه گرایی مطرح است و از دولت می‌خواهیم که نقش بی طرفانه خود را اعمال کند.

دولت باید نقش بی‌طرف و واسط داشته باشد نه اینکه برود سمت کارفرما و مقابل کارگران جبهه بگیرد. متاسفانه نه فقط این دولت  بلکه همه دولت‌ها در مذاکرات مزدی، نقش حامی کارفرمایی ایفا کرده‌اند و هرگز واسطه بیطرف نبوده‌اند؛ این نوع موضع گیری‌ها و مقابله‌ها موجب شده که امروز یک شکاف ۷ میلیون تومانی میان دستمزد کارگران و هزینه‌های زندگی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: الان خط فقر، حدوداً  ده میلیون تومان است؛ کارگر حداقل بگیر با همه مزایای مزدی و عیدی پایان سال، نهایت ماهی سه میلیون تومان درآمد دارد؛ بنابراین شکاف میان خط فقر و دستمزد کارگران، حداقل ۷ میلیون تومان است. در سال جاری به دلیل بحران کرونا و افزایش هزینه‌های درمانی جامعه و همچنین تورم سرسام آور، سطح زندگی کارگران به بدترین شرایط ممکن، تقلیل یافت؛ البته باید بگویم کارگران امروز زندگی نمی‌کنند، فقط تلاش می‌کنند برای زنده ماندن!

منبع: ایرنا
ارسال نظر: