شیوع ویروس جهش یافته در کشور

کدخبر: 2371448
خبرنگار:

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته در سراسر کشور گفت: مرحله دوم تزریق واکسن کرونا به گروههای آسیب پذیر از امروز آغاز شده است.

به گزارش نسیم آنلاین؛ سعید نمکی ظهر امروز در ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به گلایه تند روزهای گذشته خود اظهار داشت: همکارانم در نظام سلامت احساس نکنند که فرمانده این مجموعه دچار روانی پریشان و دلی آزرده از اوضاع است، اما بعضی وقت‌ها ترمز از دست خارج می‌شود و ممکن است من هم جملاتی را در اوج عصبانیت بیان کنم.

وی افزود: این هم چیزی نیست جز عشق به مردم و دلسوزی برای اینکه مبادا مردم عزیز کشورم دوباره گرفتار موج جدید بیماری شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع ویروس جهش یافته در کشور و اینکه روزهای سختی بر ما گذشت گفت: تحریم‌ها، کمبود ارز و کم لطفی برخی افراد ما را در دام موج‌های کرونا انداخت به طوری که علی رغم دستور رئیس جمهور برخی اقدامات با تأخیر انجام شد و بنده مکرر از مردم تقاضا کردم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین پیش‌بینی کردم در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، اسفند سختی را پیش‌رو خواهیم داشت که همین‌طور شد.

وی ادامه داد: برخی از افراد در برخی از مناطق کشور به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه بودند و ارتباط معناداری میان عدم رعایت پروتکل‌ها و شیب معنادار بیماری وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نامه‌های مکرر محرمانه و غیرمحرمانه‌ای را نوشتیم و در آن عنوان کردیم که «اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، طوفانی از کرونا خواهیم داشت و با موج جدیدی روبرو خواهیم شد» که این‌گونه شد و امروز کرونای جهش‌یافته در سراسر کشور خودش را نشان داده است.

نمکی تأکید کرد: اولین نمونه کرونای جهش‌یافته در استان‌های قزوین و البرز مشاهده و با همکاری مسئولان استان زمین‌گیر شد و نشانه‌های بیشتری از آن را شاهد نبودیم.

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان خیز سنگینی از بیماری را داریم، گفت: در گذشته مدت زمان مداوای سرپایی تا بستری بیماران کرونایی ۷ تا ۱۰ روز به طول می‌انجامید اما ویروس کرونای انگلیسی ظرف ۷۲ ساعت فرد را بستری می‌کند و شکل‌های خطرناک و گرفتاری‌های سنگینی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رنجش خاطر من از این است که بارها گفته بودم در این ایام رفتن به عتبات و زیارت در کربلا و نجف، ممکن است باعث خیز بیماری در استان‌های مرزی شود. در این ایام سفر را مضر می‌دانیم به همین دلیل در خوزستان با موج جدیدی از بیماری روبرو شدیم، در این استان پروتکل‌ها رعایت نشد و در شادگان نیز متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد صفر رسیده بود. دستور دادیم مرزها را ببندند اما دلخوری ما از این بود که دیروز یکی از مرزها باز بود و این برای وزیر بهداشت خیلی دردناک است.

نمکی بیان کرد: یکسری از دلخوری‌های ما از این است که خبر نداریم طول سرزمین را چه کسانی طی می‌کنند و از کجا به کشور وارد می‌شوند. همچنین امکانات ما در مرزها برای قرنطینه بیماران کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه با وجود گسترش ویروس کرونا، اما هنوز خیز قابل توجهی ایجاد نشده است، گفت: ما همچنان در کنار مردم هستیم، گرچه عده‌ای به ما و همکارانمان جفا کرده، پروتکل‌ها را رعایت نکرده و آتشی جدید راه انداختند.

نمکی ضمن تشکر از صدا و سیما برای مدیریت افکار عمومی افزود: هنوز نتوانستیم با فردی که با کمال بی‌ادبی عنوان می‌کند «کرونا را قبول ندارم و ماسک نمی‌زنم» برخورد کرده و وی را بازداشت کنیم.

وی از مردم تقاضا کرد که آرامش خود را حفظ کنند و به مردم اطمینان داد که هرگز نگذارند بیماری پشت در بیمارستان سرگردان شود.

نمکی گفت: گرچه با طغیان ویروس ممکن است با انبوه تخت‌های پر شده بیمارستانی روبرو شویم اما بدانید در کنار شما هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اگر فاصله‌های اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و همچنان مراکز خرید، پر و مراسم عزا و عروسی برگزار شود، ما نیز حریف بیماری نمی‌شویم به همین دلیل از مردم تقاضا می‌کنم کمک کنند به مرحله طغیان بیماری نرسیم.

وی در خصوص واکسن کرونا نیز گفت: مرحله دوم تزریق واکسن را از امروز شروع کردیم و در گروه‌های آسیب‌پذیر، تزریق واکسن استمرار پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: اولین گروه‌های پرخطر ما، کادر بهداشت و درمان، سپس نیروهای اورژانس، جانبازان شیمیایی و افرادی که شدیداً در معرض خطرند، به شمار می‌روند. همچنین آسایشگاه‌های سالمندان و معلولان و تیم بهداشت در خط مقدم آزمایشگاه‌ها، گروه‌های پرخطری هستند که تزریق واکسن آنها را از امروز آغاز می‌کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه واکسن‌های جدید ما اوایل هفته آینده می‌رسند، گفت: تزریق واکسن همچنان ادامه پیدا می‌کند تا به واکسن تولید داخل برسیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن «برکت» فاز اول را به خوبی طی کرد و به دنبال آن هستیم که فازهای اول و دوم را با هم یکی کنیم به طوری که در اردیبهشت ماه تزریق آن را داشته باشیم.

به گفته وی، تزریق ۱۰۰ هزار دوز واکسن در گروه‌های هدف از امروز آغاز شده و واکسن «رازی» فاز اول آن از دیروز آغاز شد و همچنین همکاری با روسیه برای تولید واکسن آغاز شده و جزو کشورهایی قرار گرفتیم که به مجموعه تکنولوژی ساخت واکسن روسی رسیدیم و همین‌طور واکسن‌های چینی را در دستور کار داریم.

وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم که تزریق واکسن به گروه‌های آسیب‌پذیر تا پایان اسفند ماه انجام شود و واکسن بقیه گروه‌ها نیز از اوایل بهار تا تابستان سال آینده در دستور کار قرار دارد.

 

ارسال نظر: