پرونده درآمدهای بودجه ۱۴۰۰ بسته شد

کدخبر: 2371541

نمایندگان مجلس صبح امروز و در دهمین نشست علنی بررسی بودجه ۱۴۰۰ ، تصویب بخش درآمدی را به پایان رساندند.

نمایندگان مجلس صبح امروز و در دهمین نشست علنی بررسی بودجه ۱۴۰۰ ، تصویب بخش درآمدی را به پایان رساندند.

* نه به واردات خودرو خارجی از مناطق آزاد

نمایندگان در نخستین مصوبه امروز  به منظور حمایت از صنعت و تولید داخل با واردات خودرو های خارجی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی مخالفت و این بند را حذف کردند. 

در مصوبه دیگر امروز رده های بسیج  و موزه های دفاع مقدس از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف شدند.

* تعیین تکلیف ETFها در سال بعد

نمایندگان در ادامه و به منظور افزایش پایه های در آمدی بودجه به دولت اجازه دادند در سال ۱۴۰۰ با رعایت صرفه و صلاح بیت‌المال  در غالب صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با شروط مندرج در قانون سهام شرکت‌های دولتی را در بورس واگذار کند.

* درآمد ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای پرداخت بدهی صندوق های بازنشستگی

مجلس امروز با مصوبه ای دیگر برای پرداخت بخشی از بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی چاره‌اندیشی کرد. بر این اساس ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در آمد ازمحل واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح های تملک دارایی سرمایه ای و طرح های سرمایه گذاری متعلق به دولت و شرکت های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی های غیرمنقول مازاد برای دولت پیش بینی کرد تا بتواند از این طریق بخشی از بدهی های خود به صندوق های بازنشستگی و لشگری و تامین اجتماعی را پرداخت کند.

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی حضور داشت با این مصوبه مخالف بود و آن را تلاش برای کم کردن سقف حقوق بازنشستگان اعلام کرد اما رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به او گفت: رفع مشکلات تأمین اجتماعی کارگران و صندوق بازنشستگی جزو دغدغه‌های همیشگی مجلس بوده است و هیچ‌گاه مجلس به دنبال این نبوده که مشکل مردم را حل نکند دولت باید برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از مجلس مجوز دریافت می کرد و مجلس با این اقدام موافق بود.

* عدم افزایش حقوق ورودی کالاهای اساسی

نمایندگان مجلس امروز همچنین رای به عدم افزایش مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی نسبت به سال ۱۳۹۹ دادند. در ادامه این مصوبه حقوق ورودی خودرو (به غیر از خودروهای راهسازی) حداقل به میزان هشتاد و شش درصد(۸۶) ارزش گمرکی آن تعیین می شود.  

* اینترنت رایگان برای پیام رسان‌های داخلی

در حالی که دیروز نمایندگان مجلس مصوب کرده بودند که نرخ اینترنت برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی از یک سوم به یک پنجم اینترنت کاهش یابد اما این ابهام وجود داشت که اکنون استفاده از اینترنت برای پیام رسان شاد رایگان است؛ امروز برای رفع ابهام از این موضوع  رایگان بودن اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی مانند شاد و دانشگاه‌ها مانند سال ۹۹ در سال آینده موافقت کرد.

*حمایت مجلس از کشاورزان خسارت دیده در حوادث

در مصوبه ای دیگر مقرر شد جرائم مرتبط با باز پرداخت تسهیلات کشاورزان، دامداران، مرغداران، عشایر، کارگاه ها و واحدهای صنایع تبدیلی-تکمیلی از ۹۴ بخشیده و اصل آن امهال شود.

در نهایت نیز سقف درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۰ صبح امروز به تصویب رسید و بخش درآمدی به این شکل پایان یافت.بر این اساس سقف درآمدهای بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰ میلیون و ۵۸ هزار و ۶۳۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تعیین شد. 

مهمترین مصوبات درآمدی بودجه از ابتدا تا کنون به شرح زیر بوده است: 

- افزایش سهم صندوق توسعه ملی از صادرات روزانه نفت از ۲۰ درصد به ۳۸ درصد

-  تعیین سقف ۸ میلیارد دلاری برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی

- حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی

-  اجازه انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای سرمایه‌گذاری در طرح های نفت

-  مجوز به دولت برای دریافت تسهیلات تامین مالی خارجی

-  استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای پروژه‌های عمرانی

-  اخذ مالیات از بازیگران، اینفلوئنسرها و خودرو و خانه‌های لوکس

-  معافیت‌های مالیاتی مشاغل آسیب دیده از کرونا

-  رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز مشترکین کم مصرف خانوارهای محروم

-  تعیین  عوارض گمرکی گوشی‌های وارداتی بالای ۶۰۰ دلار به میزان ١٢ درصد

-  مخالفت با فروش اوراق برای جبران کسری هدفمندی

-  معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران زیر ۴ میلیون تومان

-  افزایش ۵ درصدی تعرفه جریمه های رانندگی در سال آینده

-  در نظر گرفتن درآمدهایی برای مشوق‌های فرزندآوری برای سال ۱۴۰۰ 

 

منبع: فارس
ارسال نظر: