اولیانوف: رد مذاکره مستقیم با آمریکا، حرف آخر ایران نیست

کدخبر: 2371585

نماینده دائم روسیه در نهاد‌های بین‌المللی با اعلام اینکه رد مذاکره مستقیم با آمریکا حرف آخر ایران نیست، از دو طرف خواست به تعهدات برجامی خود بازگردند.

نماینده دائم روسیه در نهاد‌های بین المللی در وین رد مذاکره مستقیم با آمریکا، را حرف آخر ایران ندانست.

میخائیل اولیانوف در پیامی در حساب توئیتری خود آورد: فکر می‌کنم این حرف آخر ایران نیست. به گفته وزارت خارجه ایران، امتناع از شرکت در مذاکرات غیررسمی ناشی از مواضع ناشیانه برخی از کشور‌ها بوده است. بسیاری از موارد بستگی به نحوه رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران در جلسه شورای حکام آژانس دارد، که امروز آغاز می‌شود.

دیپلمات روس همچنین از شرکت کنندگان در برنامه جامع اقدام مشترک و دیگر اعضای شورای حکام آژانس انرژی هسته‌ای بین المللی خواست تا از "اقدامات ناشیانه و غیرمسئولانه" که می‌تواند چشم انداز‌های احیای کامل توافق هسته‌ای را در آینده نزدیک تضعیف کند، خودداری کنند.

اولیانوف در پیام دیگری آورد: تنها راه برون رفت از بن بست (کنونی برجام) تائید مجدد این مسئله است که همه مشارکت کنندگان برجام از جمله آمریکا، که برای بازگشت اعلام آمادگی کرده، در شرایط یکسانی قرار دارند. مقام ارشد روس به ایران و آمریکا توصیه کرد بدون آنکه خود را درگیر بحث‌های بی حاصل درباره چه کسی باید اول به برجام بازگردد، کنند، همزمان به پایبندی کامل به این توافق هسته‌ای بازگردند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد نوشت ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا و آمریکا برای مذاکره مستقیم با واشنگتن درباره برجام را رد کرده است.

این دو مقام ارشد همچنین با بیان اینکه «ایران خواستار تضمین لغو تحریم‌های آمریکا در صورت گفتگو شده است»، اعلام کردند: «اقدام ایران در رد پیشنهاد مذاکره مستقیم، امید به رایزنی در ماه‌های آینده را از بین نبرده و هنوز جای امیدواری باقی است.»

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز امشب اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و تروئیکای اروپایی، ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی «جوزپ بورل» هماهنگ کننده اروپایی برجام، مناسب نمی‌داند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: