نباید اقتصاد کشور را مشروط به سرنوشت FATF کنیم

کدخبر: 2371767

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نباید اقتصاد کشور را شرطی کنیم و بگوییم در صورتی که FATF پذیرفته نشود، به مشکل برمی‌خوریم.

علی نیکزاد در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری درباره لوایح FATF،گفت: در این مدت مباحث مختلفی در این باره مطرح می شود و رئیس جمهور هم نامه ای به مقام معظم رهبری داده است و موضوع جدیدی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه ما نمی توانیم پول های خود را جابجا کنیم و عدم همکاری مالی کشورها با ایران به دلیل عدم تصویب FATF است و این مساله باعث شده که ما نتوانیم پول خرید واکسن و همچنین مربیان خارجی را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه سه سناریو یعنی پذیرش، پذیرش مشروط و رد FATF مطرح است،افزود: اگر ما FATF را بپذیریم به معنای لو دادن راه های دور زدن تحریم است. استکبار جهانی همواره تحریم ظالمانه علیه کشورمان اعمال کرده است و فرقی میان دموکرات‌ها جمهوری خواهان وجود ندارد و شاید بتوان گفت که دموکرات ها بیشتر ایران را تحریم کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره پذیرش مشروط FATF،تصریح کرد: سوال ما این است که زمانی که داعش در منطقه فعالیت می کرد، آیا پولی را که به ناحق از نفت سوریه به دست می آورد با چمدان جابجا می کرد؟ همه می دانیم که این چنین نیست.

نیکزاد افزود: همچنین سوال ما این است که رژیم های مرتجع منطقه که از داعش حمایت می کردند، آیا کمک های مالی خود را با کامیون و چمدان جابجا می کردند؟ خیر- اینگونه نیست و آنان به FATF پایبند نبودند.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش مشروط FATF هم شدنی نیست، گفت: دنیا مسائل مشروط را نمی پذیرد و بر این اساس آنان پذیرش مشروط FATF را از ما قبول نمی کنند و پذیرش مشروط FATF برای ایران عایداتی ندارد و باید به این مساله توجه کرد که دراین یک سال و نیمی که FATF را نپذیرفتیم تراکنش های مالی ما از قبل بهتر بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر پذیرش FATF مشکلاتی را برای دور زدن تحریم ها به وجود می آورد اما اعتقاد بنده این است که نباید تحریم ها را دور بزنیم بلکه باید آنها را بی اثر کنیم. برای مثال ما تولید بنزین را به حدی رساندیم که امروز به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم آن را صادر کنیم و اگر بخواهیم با استکبار، با شرط و شروط حرف بزنیم دیگر آنان نمی توانند ما را در زمینه بنزین تحریم کنند.

نیکزاد گفت: همچنین در بحث دفاعی اینگونه است و به دلیل مجاهدت های علمی و دفاعی توانستیم به خودکفایی برسیم و باید در عرصه های مختلف از جمله مواد غذایی هم اینگونه باشیم و تحریم ها را بی اثر کنیم.

وی تاکید کرد: نباید اقتصاد را شرطی کنیم و بگوییم که اگر FATF پذیرفته نشود، به مشکل برمی خوریم و ما باید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس متذکر شد: تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها منجر به عزت کشور شد و استکبار جهانی فهمید که نمایندگان مجلس ایران از حقوق مردم ایران کوتاه نمی آیند.

نیکزاد بیان کرد: استنباط ما از فضای صحن علنی مجلس این است که نمایندگان FATF را نمی پذیرند اما مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF برای همه لازم الاجراست.

 

 

 

منبع: مهر
ارسال نظر: