ایالات متحده و کره جنوبی در ایندوپاسیفیک منافع مشترک بسیاری دارند

کدخبر: 2372012

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که کره جنوبی در منطقه ایندوپاسیفیک و در حوزه هایی همچون چالش هسته‌ای کره شمالی و حفظ آزادی دریانوردی، با آمریکا منافع مشترک بسیاری دارد.

«ند پرایس» روز سه شنبه (به وقت واشنگتن) در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال پیوستن کره جنوبی به همایش منطقه‌ای موسوم به «چهارگانه» (Quad) به ریاست ایالات متحده گفت: «ما [واشنگتن- سئول] در حوزه‌هایی همچون چالش کره شمالی و همچنین [برخورداری از] یک منطقه ایندوپاسیفیک باز و آزاد دارای منافع مشترک هستیم. و بر تعهد خود به این منطقه تأکید و پافشاری می‌کنیم».

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه در نخستین همایش چهارگانه با حضور «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا، «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان و «یوشیهیدو سوگا» نخست وزیر ژاپن شرکت خواهد کرد.

به رغم تلاش دولت پیشین آمریکا برای استفاده از این همایش منطقه‌ای به عنوان ابزاری مهم در مهار آنچه که به زعم مقامات کاخ سفید، «تجاوز چین» خوانده می‌شود، سئول برای پیوستن به آن تمایل چندانی نشان نداده است.

با این حال، یکی از اعضای کمیسیون سیاستگذاری ریاست جمهوری کره جنوبی این هفته گفت که دولت «مون جائه این» در کره جنوبی در حال بررسی امکان پیوستن به این همایش چهارگانه است.

پرایس در اظهارات خود گفت که در مورد شرکت سئول در این همایش چهارگانه هیچ پیش بینی نخواهد کرد اما خاطرنشان کرد که ایالات متحده به مشارکت چندجانبه و همچنین یکجانبه خود با کره جنوبی ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین بر اهمیت همکاری میان ایالات متحده و کره جنوبی و سایر متحدان آمریکا برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تأکید کرد و یادآور شد که ایالات متحده هنوز در حال تجدیدنظر در سیاست خود در قبال کره شمالی است.

پرایس در این باره گفت: «زمانی که بحث کره شمالی مطرح می شود… ما یک رهیافت جدید را اتخاذ خواهیم کرد.. یک رهیافت جدید که از اساس درصدد حفظ امنیت مردم آمریکا و متحدانمان باشد.. در هماهنگی نزدیک با متحدان معاهده‌ای ما یعنی کره جنوبی و ژاپن و سایر متحدان و شرکایمان».

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین امکان برگزاری نشستی دوجانبه با حضور جو بایدن و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را رد نکرد، اما گفت که رویکرد ایالات متحده در قبال کره شمالی با رویکرد دولت پیشین ایالات متحده متفاوت خواهد بود.

گفتنی است که دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود با رهبر کره شمالی سه نشست از جمله دو نشست دوجانبه برگزار کرد. دولت کره شمالی نیز پس از بی نتیجه ماندن دومین نشست ترامپ- کیم در فوریه ۲۰۱۹، تاکنون از شرکت در هرگونه مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای سرباز زد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: