رحمانی فضلی: سال ۹۹ سال سختی بود

کدخبر: 2372128

وزیر کشور گفت: آثار اقتصادی کرونا گسترده بود و بیش از یک میلیون نفر شغل خود را از دست دادند و سال ۹۹ سال سختی برای مردم بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امشب در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما طی سخنانی اظهار داشت: مردم ما در سال 99 با سختی‌های زیادی مواجه بودند و ما نگران بودیم که امسال باید موضوع امنیت را به‌شدت مدیریت و رعایت می‌کردیم و مسئله بعد نیز موضوع بیماری کرونا بود. هم‌چنین آثار اقتصادی کرونا نیز گسترده بود و بیش از یک میلیون نفر شغل خود را از دست دادند و سال 99 سال سختی برای مردم بود.

وی افزود: با توجه به مقاومت مردم و فشاری که به افکار عمومی آمریکا وارد شد و ترامپ نتوانست برگ برنده‌ای از ایران بدست بیاورد که این مسئله در انتخابات آمریکا اثر داشت و شکست ترامپ برای مردم ما دفع یک شر و خوشحال‌کننده بود.

وزیر کشور با اشاره به تشکیل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و اقدامات انجام گرفته در مقابله با بیماری، خاطر نشان کرد: در ابتدای مواجه با این بیماری مشکل تأمین تحهیزات و لوازم اولیه مانند ماسک را داشتیم ولی با تلاش‌هایی که صورت گرفته، اکنون توان صادرات این اقلام را داریم.

رحمانی فضلی هم‌چنین درباره واکسن کرونا بیان داشت: در داخل کشور تولید واکسن را داریم و واکسن بنیاد برکت در حال تست است و به ما قول داده‌اند که تا اواخر خردادماه به صورت انبوه به بازار ارائه خواهد شد و واکسن‌های دیگری داریم و از اردیبهشت به بعد با حجم قابل قبولی واکسن را خواهیم داشت. ما منتظر نماندیم که واکسن در داخل تولید شود و برای گروه‌های پرخطر و افراد با سنین بالا که بیماری زمینه‌ای دارند، از چند کشور واکسن وارد می‌شود و تا عید می‌توانیم گروه‌های پر خطر و افراد بالای 60 سال را تا حد قابل قبولی واکسیناسیون داشته باشیم.

وی افزود: طبق گزارشات و بررسی‌ها بیش از 60 درصد فوتی‌ها در سنین بالای 65 سال است و اگر این تعداد واکسینه شوند، به‌صورت طبیعی فوتی‌ها کاهش می‌یابد و رقم قابل قبولی است؛ البته رعایت مردم و عدم عادی‌انگاری نیز مهم است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ستاد تصویب شده که به‌جز شهرهای قرمز و نارنجی، سفر مجاز است البته با رعایت پروتکل‌های شدید و این دستورالعمل‌ها نیز به دستگاه‌ها ارائه شده است.

رحمانی فضلی درباره امکان سفر در ایام عید نوروز در شرایط کرونایی تصریح کرد: وزارت بهداشت فردا اسامی شهرهای قرمز و نارنجی را اعلام می‌کند ولی باید رعایت پروتکل‌ها در بالاترین سطح در سایر شهرها انجام بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: بنده هم عرض می‌کنم کسانی که می‌توانند و نیازی به سفر ندارند، به سفر نروند؛ بیش از یکسال است که مردم فشارهای روحی را تحمل کرده‌اند و از امکاناتی مانند مساجد، مناسک دینی، سینماها و دورهمی‌ها دور بوده‌اند و مردم با انجام این‌ها به نشاط روحی می‌رسیدند و ما باید قبول کنیم که فشار اجتماعی روی مردم است و ما این مسائل را در شورای اجتماعی کشور بررسی کرده‌ایم و باید این آثار را در نظر بگیریم.

وزیر کشور گفت: سفر با وسایل شخصی امکان‌پذیر است و نیازی أخذ به مجوز نیست و وزارت گردشگری تقسیم‌بندی کرده و یک دسته، سفرهایی است که در قالب تورها انجام می‌شود و وزارت بهداشت بر این سفرها نظارت می‌کند. سفرهای دسته دوم آن‌هایی است که مردم با وسایل شخصی به سفر می‌روند ولی در سامانه وزارت گردشگری ثبت‌نام می‌کنند و تحت نظارت قرار می‌گیرند؛ بخش دیگر نیز کسانی هستند که ثبت نام نمی‌کنند و خود به سفر می‌روند که از مواردی است که احتمال شیوع بیماری وجود دارد و باید پروتکل‌ها در حد بالا رعایت بشود.

رحمانی فضلی درباره مشکلاتی که درباره برخی کالاها در کشور به‌وجود آمده، تصریح کرد: علت کمبود برخی کالاها مشخص است و ما یک ظرفیتی برای کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ داریم، علت این کمبود هم عدم تامین نهاده‌هاست و اشکالی در این سیستم وجود داشته که این وضعیت رخ داده است. وقتی هم کمبودی شکل می‌گیرد، تقاضا افزایش می‌یابد و برخی نیز هستند که به نوعی احتکار می‌کنند و نظارت باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی کالایی کم می‌شود، طوری عمل شود که توزیع عادلانه باشد. تولید و توزیع مسئول و متولی دارد و وقتی اشکالی رخ می‌دهد یعنی که در یکی از این بخش‌ها مشکلی وجود دارد. امیدواریم با اقداماتی که صورت گرفته، دستگاه‌های مربوطه این موضوعات را حل کنند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور نقش هماهنگ‌کننده، پیگیری و تنظیم بازار در استان‌ها را دارد، خاطر نشان کرد: ما از دی‌ماه مکاتبات کردیم  و وضعیت تامین کالاها را بررسی کرده‌ایم. اخیرا نیز دولت تصمیمی و ظرفیت بزرگی در مناطق مرزی داریم و قرار شد با سهولت بیشتر و عدم تاکید و پافشاری بر منشأ ارزی بتوانیم از بازارچه‌های مرزی کالاهای اساسی مردم را به سرعت وارد کنیم.

وزیر کشور افزود: کسانی که توان واردات کالاها را دارند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و دستورالعمل‌های مورد نیاز هم داده شده و امیدواریم این مشکلات هم حل بشود. سال قبل همین زمان تولید مرغ زیاد بود که دولت مجبور شد که آن را بخرد و ذخیره کند تا قیمت به نحوی نشود که مرغدار ضرر کند. نمی‌خواهم توجیه کنم و این باید پیش بینی بشود که مردم به سختی نیفتند و وقتی می‌بینم مردم چندین ساعت در صف می‌ایستند و تحقیر می‌شوند، قابل تحمل نیست.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود درباره انتخابات سال 1400 با بیان اینکه انتخابات یک لطف الهی و منت خداوند بر ملت ایران است، اظهار داشت: در این‌دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا، در برخی مناطق میاندوره‌ای خبرگان رهبری و برخی شهرها هم انتخابات مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت. ما آمادگی کامل را برای برگزاری آن داریم و هماهنگی‌های لازمه انجام شده است. مقام معظم رهبری هم فرمودند که "اگر می‌خواهیم مسائل کشور درست بشود، باید مشارکت بالا برود". در مردم در انتخابات مجلس به هر دلیلی 42 درصد شرکت کردند؛ البته از اسفندماه تا الان شرایط به گونه‌ای بوده که یکسال از شیوع بیماری کرونا گذشته و برخی اماکن مانند دانشگاه‌ها و مساحد و بسته شده و یا فعالیت محدودی دارند و اینکه توصیه می‌شود مشارکت باید بالا باشد، همه ما باید مقتضیات، بستر و زمینه‌های این مشارکت را فراهم کنیم و هر نهادی بنابر وظایف خود این‌گونه عمل کند تا این فضا ایجاد بشود.

وی گفت: هنوز آرایش نیروهای سیاسی مشخص نشده و احتمالا تا عید هم تغییر خاصی در این‌فضا صورت نخواهد گرفت. از 21 اردیبهشت‌ماه نیز ثبت‌نام ریاست جمهوری خواهد بود و زمان آن‌چنانی برای این مسئله نداریم و همه نهادها باید تلاش کنند و احزاب به صحنه بیایند و احزاب حداقل در برابر طرفداران خود در جامعه متعهد هستند که در این زمینه فعالیت کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه برگزاری انتخابات سالم در فضای امن و قانونی مد نظر ماست، تصریح کرد: ما حدود 8 الی 10 هزار شعبه اخذ رای را به‌خاطر بیماتری کرونا افزایش می‌دهیم. ما در دوره ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی تجربه‌ای داشتیم و مردم در ساعات پایانی به حوزه ها می‌رفتند و در ساعات بعد از 12 شب رای می‌دادند و ما تعیین کردیم که به طور متوسط در هر صندوق حدود 1000 رأی سقف داشته باشد؛ این به آن معنا نیست که فقط 1000 نفر را راه بدهیم، بلکه این مقدار متوسط است؛ در زمینه تعرفه‌ها هم پیش‌بینی شده که کمبود نخواهیم داشت.

رحمانی فضلی درباره انتخابات الکترونیک گفت: 25 فرایند در انتخابات، به‌صورت الکترونیکی است و ما 24 فرایند را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهیم و مهم‌ترین آن تشخیص هویت است که به‌صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد. مرحله اخذ و شمارش رای است که الکترونیکی نیست و در انتخابات شوراها البته نه در همه‌ی شهرها، بلکه اخذ و شمارش رای در حدود 8 مرکز استان الکترونیکی خواهد بود.

وی درباره تجمعات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطر نشان کرد: ما دغدغه ثبت‌نام‌ها را داشتیم و در انتخابات در شوراها تدبیری داشتیم که به‌صورت غیر حضوری می‌توانند ثبت‌نام کنند ولی قانون در انتخبات ریاست‌جمهوری گفته که باید ثبت‌نام حضوری باشد. ما در شرایط فعلی شعب‌ها را افزایش دادیم و احتمال دارد که زمان آغاز انتخابات را یک الی دو ساعت زودتر شروع کنیم که البته این باید به ستاد ملی کرونا برود و آن‌جا تصویب بشود. شور انتخابات در تجمعات و این گفت‌وگوهاست و متأسفانه اگر شرایط فعلی را داشته باشیم، مجبوریم محدودیت بگذاریم و البته خیلی تلاش کردیم که شرایط تغییر کند ولی جان مردم از همه چیز بالاتر است و محدودیت خواهد بود. پروتکل انتخابات هنوز نگارش نشده و بعد از عید به ستاد ارائه و تصیویب خواهد شد.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: