زنگنه: اصلاحات لایحه بودجه بگونه‌ای بوده که برخی بندها خاصیت خود را از دست داده است

کدخبر: 2372150

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اصلاحات برخی بندها در لایحه بودجه 1400 بگونه‌ای بوده است که خاصیت آن بندها از دست رفته است و طبق تبصره 3 ماده 99 می‌توان رأی به حذف آن داد.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس امروز (24 اسفند ماه )  طی تذکری با استناد به ماده 198 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت:‌ ماده 198 اعلام کرده که در صورت رد مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان باید علت رد صریحا به مجلس گزارش و بلافاصله تکثیر و توزیع شود.

وی افزود: ما دیروز نوشته‌ای را در سایت‌ها دیدیم که دوستان در کمیسیون‌های مختلف بارگذاری کردند و ایرادات شورای نگهبان به صورت ‌پی‌دی‌اف در آن درج شده بود. بعدازظهر دیروز دوستان شورای نگهبان مصاحبه و گلایه کردند که چرا این مسائل منتشر شده و اعلام کردند هنوز شورای نگهبان تصمیم خودش را اعلام نکرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس خاطرنشان کرد: در حالی که ما مردد بودیم که آیا نوشته‌ای که منتشر شده نظرات شورای نگهبان است یا مصاحبه رسمی عضو شورای نگهبان که متوجه شدیم دیروز کمیسیون تلفیق برگزار شده و تا ساعت 11 شب در این زمینه جلسه برگزار و تصمیم‌گیری کرده است.

زنگنه با بیان اینکه من از رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم که لایحه بودجه را تسریع کرده‌اند، گفت: اکنون بر روی تبلت‌ها و حتی کامپیوتر ما نیز این مصوبه وجود ندارد به عبارتی وقتی رأی‌گیری می‌شود دسترسی ما به متن قطع می‌شود بنابراین معتقدم هیأت رئیسه در این مورد آئین‌نامه را رعایت نکرده و ما به چیزی رأی می‌دهیم که وقت نمی‌کنیم آن را دقیق بخوانیم.

وی با اشاره به تبصره 3 ماده 99 گفت: این تبصره می‌گوید اگر با اصلاح ماده مورد ایراد شورای نگهبان ماده به کلی خاصیتش را از دست بدهد می‌توان آن را حذف کرد بنابراین اصلاح بگونه‌ای انجام شده که خاصیت آن ماده و بند از بین رفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در پایان گفت: ما شرعا در برابر رأی خود مکلف و موظف هستیم بنابراین از هیأت رئیسه محترم خواهشمندم که آئین‌نامه را رعایت کند.

به گزارش فارس محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر زنگنه اظهار داشت: هیچ فرقی بین آن چیزی که در مجلس گفته و چاپ شد با آن چیزی که در شورای نگهبان داد فرقی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از موضوعات شورای نگهبان به رفع ابهام بود نه اشکال و اصلاح اساسی، تصریح کرد: ایراد و ابهام شورای نگهبان و هم اصلاح آن در کمیسیون تلفیق هر دو اکنون تنظیم شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که بگویم موارد از شورای نگهبان به کمیسیون می‌رود و به صحن نمی‌آید بلکه طبق آئین‌نامه ماده 199 نیز تأکید شده که نظر کمیسیون در صحن مطرح شود. بنابراین اگر چنانچه نظر کمیسیون تأمین نشد در حقیقت پیشنهادهای ثبت شده مدنظر است.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: