ترکیه خواستار حضور ایران در نشست مشترک درباره افغانستان شد

کدخبر: 2372174

وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با همتای افغان، نشست استانبول را مکمل نشست دوحه توصیف کرد و در عین حال گفت که کشورش آمادگی مشارکت با ایران درباره نشست های مشترک افغانستان را دارد.

«محمد حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای، درباره نشست استانبول که هدف از آن تداوم گفتگوهای بین الافغانی است؛ تماسی تلفنی داشتند.

اتمر در این تماس تلفنی از ترکیه به دلیل آمادگی برای میزبانی دور بعدی گفتگوهای صلح افغانستان تقدیر و بر افزایش تماس‌ها و مشورت‌ها درباره اهداف، دستور کار، شرکت‌کنندگان و دستاوردهای احتمالی این نشست‌ها، تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست ترکیه، گامی به جلو در راستای تامین آتش‌بس و دستیابی به راه حل سیاسی مطابق خواست و اراده مردم افغانستان باشد.

وزیر خارجه ترکیه نیز درباره سفر اخیرش به دوحه و دیداری که با وزرای خارجه قطر و روسیه در مورد روند صلح افغانستان داشت؛ صحبت کرد.

چاووش اوغلو در این باره گفت: نشست ترکیه جایگزین نه، بلکه مکمل روند صلح دوحه خواهد بود. اکثر طرف‌های دخیل برای شرکت در نشست ترکیه ابراز آمادگی کرده‌اند. ما هم آمادگی‌مان را برای شرکت در نشست‌های افغانستان و ترکیه با کشورهای ایران و پاکستان ابراز می‌کنیم.

قرار است تا ۴ روز دیگر، مسکو نیز میزبان نشستی برای تسریع روند صلح افغانستان باشد. مقام‌های ارشد حکومت افغانستان، نمایندگان طالبان و برخی از کشورها، برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند.

همزمان، سفیر چین در کابل، از برگزاری نشست مجازی وزرای خارجه شماری از کشورهای دخیل در مسئله افغانستان خبر داد که قرار است در تاریخ ۶ فروردین، به میزبانی سازمان ملل برگزار شود.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: