آستان قدس حسینی (ع) خواستار تصمیم‌گیری پارلمان عراق درباره آمریکایی‌ها شد

کدخبر: 2372344

تولیت آستان قدس حسینی (ع)، با اشاره به پیگیری قضایی اقدام آمریکا در بمباران فرودگاه بین‌المللی کربلای معلی، اعلام کرد که خواستار تصمیم‌گیری درخور پارلمان عراق در خصوص نیروهای آمریکایی است.

تولیت آستان مقدس حسینی (ع)، از پارلمان عراق خواست تا علیه نیروهای آمریکایی که اقدام به بمباران فرودگاه بین‌المللی کربلاء کردند، تصمیمی متناسب با حاکمیت عراق اتخاذ کند.

«حسن رشید العبایجی» معاونت تولیت آستان قدس حسینی (ع) و مدیر اجرایی شرکت «طیبه کربلاء» مجری طرح فرودگاه بین‌المللی کربلاء طی یک گفت‌و‌گوی خبری تصریح کرد: یک سال از اقدام نیروهای آمریکایی در بمباران فرودگاه بین‌المللی کربلاء گذشت. اقدامی که خسارات جانی و مالی به همراه داشت و موجب به تاخیر افتادن پروژه ساخت و توسعه این فرودگاه به مدت شش ماه شد.

به نوشته پایگاه خبری «الفرات»، وی توضیح داد: تاسیسات فرودگاه بین‌المللی کربلاء در ۱۳ مارس سال گذشته هدف بمباران نیروهای آمریکایی قرار گرفت که به شهادت یک شهروند و زخمی شدن چندین نفر از کسانی که در پروژه ساخت این فرودگاه در حال فعالیت بودند، منجر شد. علاوه بر آن، خسارات مالی زیادی به تاسیسات اداری و خدماتی این فرودگاه وارد شد.

العبایجی افزود:  تولیت آستان قدس حسینی (ع) یک دادخواست قضایی علیه نیروهای آمریکایی تنظیم کرد که به تایید دادگاه عراق رسیده است و برای سفارت آ مریکا در بغداد احضاریه فرستاده شده است. در صورت عدم حضور آنها در دادگاه، دادگاه حکم غیابی صادر خواهد کرد و اگر باز آنها پاسخی ندهند، این شکایت ادامه خواهد یافت و تولیت حقوق خود و ملت عراق را را در دادگاه‌های بین المللی پیگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد که اداره تولیت آستانی قدس حسینی (ع)، قصد دارد قضیه هدف قرار گرفتن فرودگاه را به پارلمان نیز ارائه کند تا تصمیمی متناسب با میزان مسئولیت برای حفظ حاکمیت عراق و مقدسات آن و حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده، اتخاذ کند. نمایندگان پارلمانی از فرودگاه بازدید کرده‌اند و به پیگیری این موضوع وعده داده‌اند. اداره تولیت آستان قدس حسینی (ع)، منتظر وفای به عهد این نمایندگان، حمایت طرف‌های مسئول در دولت از این امر و بررسی‌های جدی برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی است.

حسن رشید العبایجی، تاکید کرد که روند پیشرفت این پروژه، همچنان ادامه دارد. پروژه‌ای که ستون فقرات گردشگری دینی و یکی از پروژه‌های اقتصادی مهم کشور برای اشتغال‌زایی به شمار می‌آید و علاوه بر آن، دسترسی زائران به عتبات عالیات را از هر مکانی تسهیل می‌کند.

جنگنده‌های آمریکایی بامداد روز ۱۳ مارس گذشته (۲۲ اسفند سال گذشته)، پایگاه  کتائب حزب‌الله عراق در شهر «جرف النصر» در استان بابل، پایگاه‌های وابسته به الحشد الشعبی در  استان‌های صلاح‌الدین و بصره و فرودگاه در حال ساخت کربلاء را بمباران کردند.

این حملات با واکنش، دولت و ارتش عراق، و مقامات سیاسی ارشد این کشور مواجه شد و علاوه بر تاکید بر شکایت از آمریکا در مجامع بین‌المللی و فراخواندن سفرای آمریکا و انگلیس، بار دیگر خواستار اتحاد همه عراق برای اخراج آمریکایی‌ها شدند.

«حامد الموسوی» نماینده پارلمان عراق، ۲۱ دسامبر گذشته پس از بازدید کمیته حقیقت‌یاب پارلمان از فرودگاه بین‌المللی کربلای معلی، از این کمیته خواست تا زمینه را برای اتخاذ یک تصمیم پارلمانی الزام آور برای دولت در خصوص مطالبه غرامت از آمریکایی‌ها فراهم سازد.

به گفته این نماینده عراق، غرامت مذکور، شامل خسارات مادی و معنوی وارده به این فرودگاه است به ویژه که بسیاری از شرکت‌های فعال در این پروژه بیم آن را دارند که چنین حملاتی بار دیگر تکرار شود.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: