برگزاری انتخابات پارلمانی هلند در سایه کرونا و در سه روز

کدخبر: 2372401

مردم هلند برای شرکت در دور آخر انتخابات پارلمانی در حالی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، پیشرو بودن حزب محافظه‌کار "مارک روته"، نخست وزیر موقت این کشور روز سه شنبه با کاهش مواجه شده است.

هزاران حوزه رای گیری امروز (چهارشنبه) و در روز آخر رای گیری پارلمانی در هلند باز شده‌اند و این در حالیست که سایه کرونا بر این انتخابات سنگینی می‌کند. مارک روته، نخست وزیر موقت هلند به دنبال دور چهارم برای ماندن در این سمت است.

حزب "مردم برای آزادی و دموکراسی" روته البته هنوز با ۱۰ درصد نسبت به حزب ضد مهاجرت "برای آزادی" به رهبری "گیرت ویلدرز" جلوتر است.

بر اساس این نظرسنجی، حزب روته به دنبال کسب ۳۴ تا ۳۸ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان است. حزب ویلدرز نیز احتمالا ۱۷ تا ۲۱ کرسی کسب می‌کند.

از طرفی،‌ افزایش استفاده از رای گیری پستی برای افراد ۷۰ سال به بالا در میان اقداماتی است که با هدف برگزاری ایمن انتخابات و جلوگیری از ابتلا بیشتر به کرونا دیده می‌شود.

اگر حزب روته پیروز انتخابات باشد، می‌تواند در خط مقدم گفتگو برای تشکیل دولت ائتلافی بعدی قرار گیرد و به نخست وزیری با بیشترین سال‌های فعالیت در دولت هلند بدل می‌شود.

محبوبیت وی سال گذشته میلادی به دلیل عملکرد مناسبش در مواجهه با کرونا افزایش زیادی یافت. اما با این حال، محبوبیت وی در هفته‌های اخیر کاهش داشته چون حمایت مردمی از قرنطینه و تعطیلی‌های چندین ماهه به دلیل کرونا کاهش داشته و دولت روته به اتهام رسوایی مالی استعفا کرد.

رای گیری روز دوشنبه و سه شنبه و برای افرادی آغاز شد که جزو گروه‌های پر خطر ابتلا به کرونا بودند.

۳۷ حزب در این انتخابات شرکت دارند و پیش بینی می‌شود که ۱۷ حزب بتوانند آرای کافی را برای به دست آوردن دست کم یک کرسی در پارلمان ۱۵۰ کرسی هلند کسب کنند.

روند رای‌گیری انتخابات پارلمانی در هلند که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا  سه روزه است، دوشنبه ۱۵ مارس از ساعت ۰۷:۳۰ به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت ۲۱:۰۰ ادامه یافت.

در این انتخابات ۱۵۷۹ نامزد و ۳۷ حزب برای کسب ۱۵۰ کرسی پارلمانی این کشور به رقابت می‌پردازند.

انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات امشب اعلام شود. نتایج رسمی انتخابات نیز روز ۲۲ مارس اعلام خواهد شد.

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر: