روسیه: ایجاد روابط با ترکیه دشوار ولی نتیجه‌بخش است

کدخبر: 2372408

«سرگئی شویگو» اعلام کرد ایجاد رابط میان روسیه و ترکیه کاری دشوار و پیچیده است اما در عین حال نتیجه بخش است.

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ایجاد روابط بین روسیه و ترکیه کار بسیار دشواری است، اما در عین حال یک کار نتیجه بخش است.

او در مصاحبه با خبرگزاری «Tengrinews» قزاقستان گفت: دشواری ایجاد روابط با ترکیه در این است که ترکیه عضو ناتو است. البته این مانع کار می‌شود، اما وقتی یک کشور عضو ناتو با یک کشور دیگری که عضو این اتحاد نیست همکاری می‌کند، خود یک تجربه منحصر به فرد است.

شویگو افزود: روسیه و ترکیه حتی در صورت غیرممکن به نظر رسیدن در زمینه ایجاد روابط، راه حل‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

او گفت: به عنوان مثال ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه به طور همزمان، از نظر ما یک صفحه جدید و مکانیزم جدید برای حل چنین درگیری‌هایی بود که به طرفین اجازه گفتگو می‌داد. برخی آماده زندگی بدین صورت هستند درحالی که برخی دیگر آماده زندگی به این شکل نیستند، بنابراین این مناطق ظاهر می‌شوند.

به گفته وزیر دفاع روسیه، ارتش مسکو به همراه ارتش ترکیه در حال گشت زنی مشترک در شمال شرقی سوریه هستند و همکاری در زمینه مبارزه با تروریست در حال انجام است. این کار میان طرفین به طور دوره‌ای در فضای مشترک هوایی انجام می‌شود.

او افزود: روسیه و ترکیه چندین نقطه عبور را سازماندهی و نظارت و در زمینه حل مشکلات پناهندگان با یکدیگر فعالیت می‌کنند. دو کشور همچنین در زمینه حل و فصل اوضاع منطقه قره باغ همکاری می‌کنند.

ابراز نگرانی روسیه از انتقال گسترده تروریست‌ها به افغانستان

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ادامه این مصاحبه به مسئله افغانستان نیز پرداخت و درخصوص انتقال گروه‌های بزرگی از تروریست‌ها به این کشور ابراز نگرانی کرد.

او در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار درباره وضع فعلی افغانستان گفت: چه چیزی باعث نگرانی ما می‌شود؟ نه تنها برای ما بلکه برای کل منطقه؟ آنچه رخ می‌دهد این است که گروه‌های بزرگی از تروریست‌ها به کشور‌های مختلف از جمله افغانستان منتقل می‌شوند.

شویگو افزود: داعش در افغانستان ظاهر شده است و ما در حال حاضر شاهد بازگشت کسانی هستیم که از افغانستان به سوریه رفته بودند. علاوه بر این کسانی که سوریه را در جهت سایر کشور‌ها ترک کرده اند.

وزیر دفاع روسیه تولید و تجارت مواد مخدر مسئله مهم دیگری عنوان کرد که افغانستان با آن روبروست.

او توضیح داد: همه ما در این منطقه و در اراضی مشترک خود زندگی می‌کنیم. ما کشور‌های همسایه خود را درک می‌کنیم که آن‌ها فقط همسایگان ما نیستند، بلکه آن‌ها نزدیکترین دوستان ما، اقوام برادر و کسانی که با آن‌ها همزیستی داشته ایم، هستند. ما درباره ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان صحبت می‌کنیم.

وزیر دفاع روسیه درباره توافق‌های دولت قبلی آمریکا، متحدان آن و ائتلاف بین المللی برای خارج کردن نیرو‌های خود از افغانستان گفت: آنچه امروز شاهد هستیم می‌تواند به عنوان «بمانیم-ترک کنیم» در طول زمان مشخص کنیم. به خصوص که در کشور‌های مختلف اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد این یک اتحاد است و یکی از اعضای آن مسئولیت منطقه ویژه خود را بر عهده دارد، اما انتخاب روسای جمهور جدید در این کشور‌ها همیشه منجر به ترک یا ماندن می‌شود.

وزیر دفاع روسیه در این مصاحبه شرط خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را در این عنوان کرد که کاملاً مطمئن شوند که زندگی صلح آمیز در این کشور برقرار خواهد شد و وقتی مردم محلی به جز مواد مخدر می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، از آنجا خارج شوند. بدین منظور ضروری است که امکان تولید یا فروش چیزی را برای تضمین زندگی عادی برای مردم افغانستان فراهم شود.

در تمدید پیمان سلاح‌های راهبردی تهاجمی پیشرفت سریعی صورت گرفت

وزیر دفاع روسیه در ادامه مصاحبه با خبرگزاری «Tengrinews» قزاقستان به مسئله روابط مسکو و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری جو بایدن پرداخت.

او گفت: همانطور که می‌دانید، نخستین گام‌ها دلگرم کننده است. در تمدید پیمان سلاح‌های راهبردی تهاجمی پیشرفت سریعی صورت گرفت. اکنون مشخص شده که آن‌ها بعد از همه چیز از الزامات غیر قابل دستیابی به سوی پیشنهاد‌هایی برای گفتگوی کاملاً طبیعی و سازنده حرکت کرده‌اند.

شویگو همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده، ابتدا می‌توان گام‌هایی را برداشت که نه تنها آمریکا و روسیه بلکه سایر کشور‌ها را نیز در بر می‌گیرد.

او گفت: امروز آمریکایی‌ها می‌گویند که بله ما باید با روسیه همکاری کنیم، اما فقط در عرصه‌هایی که برای ما مفید است. این امروز بستر مذاکره است. من امیدوارم که روزی یک بازسازی کامل صورت گیرد و بر گفتگوی کامل و برابر در راستای فعالیت شورای روسیه و ناتو تأکید می‌کنم.

وزیر دفاع روسیه بازگشت آمریکا به پیمان استارت نو را قابل قبول عنوان و گفت: روسیه متعهد شده است که اگر این سلاح‌ها در اروپا مستقر نشود، اقدام متقابل انجام نخواهد داد. اما اگر آمریکا در اروپا، ژاپن و کره شمالی موشک مستقر کند، مطمئناً ما پاسخ مناسبی خواهیم داد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: