آخرین اخبار از زلزله گناوه

کدخبر: 2372676

حوالی گناوه در استان بوشهر ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه صبح امروز کانون زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر بود که پس لرزه های متعددی داشت و بسیاری از شهرهای استان های همجوار را هم به لرزه درآورد.

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران عمق زمین لرزه را در  ۱۰ کیلومتری زمین و مختصات کانون آن را در طول جغرافیایی ۵۰.۷۲ و عرض جغرافیایی ۲۹.۷۶ واقع در ۲۸ کیلومتری گناوه و ۹۱ کیلومتری بوشهراعلام کرد. 

به گفته  سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، این زمین لرزه تاکنون ۵ مصدوم داشته که چهار نفر در گناوه و یک نفر هم در دیلم آسیب دیده اند.

همچنین غلامرضا حاجیونی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با بیان این که زمین لرزه ۵.۹ ریشتری تلفات جانی نداشت، گفت که بیشترین خسارت ناشی از این زلزله به دیوارهای منازل در روستاهای "شول"، "کلر"، تاجملکی،"گمارون" و "فخرآوری" شهرستان گناوه وارد شده‌ و در این شهرستان هم  دیوارهای خانه‌ها ترک برداشته و شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم شکسته است، 

۱۷ پس لرزه در گناوه

طی حدود  دو ساعت از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری پیش از ظهر امروز،  ۱۷ پس لرزه دیگر نیز این شهرستان را لرزاند. کمترین قدرت این پس لرزه ها ۲.۶ و بیشترین بزرگی آن ۴.۶ ریشتر بوده است. 

ریزش کوه، قطعی برق، تلفن ثابت و اینترنت در شهر گناوه  نخستین گزارش دریافتی از خسارات زلزله بود، هر چند دوساعت پس از این واقعه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: هم اکنون ارتباطات ثابت و سیار در شهرستان‌های زلزله زده گناوه، دیلم و بوشهر در وضعیت پایدار قرار دارد.

علی سملیان افزود: بررسی‌های صورت گرفته در تماس با اداره مخابرات شهرستان گناوه و بررسی مانیتورینگ سه اپراتور همراه، نشان می‌دهد که در زمان حاضر مشکلی در شبکه‌های ارتباطی این شهرستان وجود ندارد و هیچ‌گونه قطعی طولانی مدتی در تلفن ثابت، همراه و اینترنت رخ نداده‌است.

در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر از حضور ۱۱ تیم‌ ارزیاب در مناطق زلزله‌زده خبر داد. 

جهانگیر دهقانی افزود: همه نیروهای مدیریت بحران استان بوشهر در حال آماده باش قرار دارند اما تا این لحظه اطلاعات دقیقی از خسارات احتمالی ناشی از این زمین لرزه در دست نیست.

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری گناوه گفت: اکیپ های امدادی به مناطقی که در معرض خطر و احتمال خسارت وجود دارد اعزام شده‌اند.

علاوه بر این، تیم های امدادی استان های همجوار  از جمله فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان به حالت آماده باش درآمده اند. 

آماده باش کازرون برای امدادرسانی 

 زلزله صبح امروز در مرکز استان فارس نیز محسوس بود و موجب ترس برخی از شهروندان شد؛ همچنین در کازرون واقع در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز، رئیس جمعیت هلال احمر کازرون علام کرد که با توجه به نزدیکی کانون زمین لرزه به این شهرستان ، نیروهای امدادی کازرون برای امدادرسانی احتمالی به هموطنان به حالت آماده باش درآمدند.

علی عرفان افزود:‌ بخش‌های خشت و کنارتخته از توابع کازرون، نزدیکترین نقاط استان فارس به کانون زمین لرزه بودند که هم‌اینک، نیروهای امدادی این بخش‌ها و  دیگر مناطق کازرون در صورت نیاز به امدادرسانی به منطقه زلزله زده اعزام می‌شوند.
وی گفت:‌ بنا بر اعلام بخشداران خشت و کنارتخته، هیچ خسارتی ناشی از زمین لرزه در این بخش ها اعلام نشده است.

اعلام آمادگی استان خوزستان برای امدادرسانی به بوشهر

اما در استان خوزستان، تمام شهرها زمین لرزه را احساس کردند و در شهرهای جنوبی خورستان بیشتر و مدت طولانی تری احساس شد.

با توجه به لرزشهای احساس شده در پی این زمین لرزه شهاب صدیقی  مدیر کل مدیریت بحران استان خورستان به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی به سراسر استان اعلام آماده باش کرد.

استاندار خوزستان در تماس با استاندار بوشهر اعلام آمادگی کرد که در صورت نیاز، تیم های امدادی خوزستان به بوشهر اعزام خواهد شد.
بهبهان، امیدیه و هندیجان در استان خوزستان بیشترین لرزش رو احساس کردند. فرمانداران این شهرها اعلام کردند که تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

آمادگی جمعیت هلال احمر لرستان برای امدادرسانی 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز از امادگی نیروهای امدادی این جمعیت  برای اعزام به منطقه زلزله زده در صورت اعلام نیاز استان بوشهر خبر داد. 

منبع: ایرنا
ارسال نظر: