آغاز آزمایش انسانی واکسن کرونا پاستور در ۷ استان

کدخبر: 2372688

دکتر بیگلری از صدور مجوز کارآزمایی انسانی واکسن کرونا این موسسه (مشترک ایران و کوبا) خبر داد و گفت: مرحله سوم یا آخرین مرحله کارآزمایی بالینی این واکسن در چند روز آتی در هفت استان کشور آغاز می شود.

دکتر علیرضا بیگلری، تعداد داوطلبان این مرحله را ۲۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این کارآزمایی در هفت استان توسط هشت دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، زنجان و همدان به اجرا درمی آید.

وی ادامه داد: در ۲ استان علاوه بر ۲ دوز واکسن، یک دوز یادآور نیز به داوطلبان تزریق خواهد شد.

بیگلری اظهار داشت: این واکسن در فازهای کارآزمایی ۱ و ۲ از نظر اثربخشی و بی خطر بودن آن به دقت مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پس از طی مرحله نهایی بررسی بالینی می تواند در واکسیناسیون عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امروزه تزریق دوز یادآور مورد تاکید کارشناسان است و اغلب شرکت‌های تولید کننده واکسن در حال طراحی دوز یادآور برای واکسن های تولیدی خود هستند. خوشبختانه این موضوع از ماه ها پیش مورد توجه قرار گرفت و برای این واکسن دوز یادآور پیش بینی و طراحی شده است.

بیگلری گفت: البته نشان داده شده که دوز یادآور این واکسن در تقویت ایمنی افرادی که قبلا به بیماری کووید - ۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته اند، نیز می تواند موثر باشد.

 کارگروه اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه مجوز کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونا پاستور را صادر کرد.

پروپوزال (پیشنهاده) طرح بررسی اثربخشی، ایمنی زایی و بی خطری کاندیدای واکسن سوبرانای محصول انستیتو فینلای حاوی پروتئین نوترکیب از ناحیه RBD ژنوم ویروس Sars-Cov-۲ تحت رژیم ۲ نوبته، با و بدون دوز بوستر برای کارآزمایی بالینی فاز ۳ تصادفی شده با گروه پلاسبو و دو سو کور در جمعیت ایرانی ۱۸ تا ۸۰ سال توسط کارگروه اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ صادر شد.

در این مصوبه آمده است: به رغم تصویب مطالعه در کمیته اخلاق در پژوهش، تمامی مسئولیت‌های حقوقی و حرفه‌ای اجرای طرح بر عهده شما و همکاران‌تان باقی خواهد ماند. تمامی  مستندات مطروحه در این مصوبه، بر اساس مدارک دریافت شده در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ است و ضروری است هرگونه تغییرات و اصلاحات اعمال شده در این مستندات توسط متقاضی طرح فوری به کمیته اخلاق اطلاع داده شود.

این واکسن با مشارکت ایران و کوبا ساخته شده و با عنوان واکسن کرونا پاستور از آن یاد می‌شود.

 

منبع: ایرنا
ارسال نظر: