هزینه‌ها در پنجره واحد شروع کسب و کار

کدخبر: 2373178

در حالی که هزینه‌های پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار تعیین شده و شفاف است اما اخیرا اخذ هزینه‌هایی بالاتر از ارقام تعیین شده مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار سال گذشته با همکاری اتاق بازرگانی تهران، وزارت اقتصاد و سازمان‌های دخیل از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان ثبت شرکت‌ها، تأمین اجتماعی، روزنامه رسمی و… در محل اتاق تهران کار خود را آغاز کرد تا بوروکراسی سنگین و پیچیده شروع یک کسب‌وکار کاهش یابد.

در زمان تأسیس پنجره واحد فیزیکی و در مراسم افتتاح آن، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرده بود که با راه‌اندازی این پنجره مدت زمان شروع کسب‌وکار در کشور که برابر شاخص جهانی ۷۵ روز طول می‌کشد به ۷۵ ساعت تقلیل پیدا می‌کند.

آمار اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد از زمان آغاز به کار پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در خرداد ماه سال گذشته تا پایان فروردین ۱۴۰۰، در مجموع ۴ هزار و ۴۸۶ شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص در این مرکز ثبت و تأسیس شده است.

مزایای اجرای این طرح غیرقابل انکار است اما مسأله‌ای که اخیراً مورد گلایه فعالان اقتصادی قرار گرفته اخذ هزینه‌های خارج از عرف جهت ثبت شرکت است.

یکی از فعالان اقتصادی که به تازگی برای ثبت برند مراجعه کرده بود گفت: من برای ثبت شرکت از طریق پنجره واحد اقدام و برای یک شرکت مسئولیت محدود سر جمع هزینه‌ها نزدیک دو میلیون تومان پرداخت کردم. ۴۵۰ هزار تومانی هم برای کارت عضویت پرداختم. ثبت برند هم گفتند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. دریافت چنین هزینه‌هایی نامش تسهیل نیست چرا که خارج از پنجره واحد فیزیکی هم همین میزان پول را برای ثبت برند می‌گیرند.

پیگیری‌های خبرنگار از مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد از آن حکایت داشت که هزینه‌های مربوط به پنجره واحد مشخص بوده و صرفاً باید همین مبالغ از متقاضیان اخذ شود.

در جدول زیر هزینه‌های مربوط به پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار آمده و اخذ هزینه‌هایی بیشتر از این ارقام تخلف محسوب می‌شود.

3791214

منبع: مهر
ارسال نظر: