مجلس باید شفافیت را از خودش شروع کند

کدخبر: 2374919

طرح شفافیت نمایندگان که واضح است، درحال‌حاضر نیمی از زمان مجلس گذشته و درحالی‌که هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است اگر بخواهیم طرح دیگری را مطرح کنیم، شاید کار درستی نباشد.

در گفت‌وگویی که با غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران در مجلس داشتیم، ابعاد طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی مورد بررسی قرار گرفته است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

طرح شفافیتی که پیش از این در مجلس رد شد و قرار شد اصلاحاتی بر آن اعمال شود در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ و آیا ممکن است این طرح شفافیت آرای نمایندگان بعد از تصویب طرح شفافیت سه قوا در دستورکار قرار بگیرد؟
طرح شفافیت نمایندگان که واضح است. درحال‌حاضر نیمی از زمان مجلس گذشته و درحالی‌که هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است اگر بخواهیم طرح دیگری را مطرح کنیم، شاید کار درستی نباشد. نمایندگان بنا بود که آرای خود را شفاف کنند، بنابراین مردم توقع دارند که مجلس آن طرح را مورد رای‌گیری قرار دهد. طرح دیگری که الان مطرح شده و اگر بخواهیم آن را به‌عنوان یک طرح مفید بپذیریم، بعد از طرح شفافیت آرا باید بررسی شود. یعنی طرح شفافیت آرا باید ابتدا تصویب شود و اگر بعدها نیز در قسمت‌هایی خواستیم شفافیت ایجاد کنیم باید طرح دیگری بیاوریم. براساس همین، من درحال‌حاضر چنین طرحی(شفافیت سه قوه) را امضا نکرده‌ام.

استدلال‌هایی نیز گاهی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که تا زمانی که سایر قوا خود را شفاف نکرده‌اند، مجلس نباید خود را شفاف کند، در این مورد نظر شما چیست؟
من با احترام به نظر همکاران، معتقدم که این سخن درستی نیست و همیشه هم با علل مختلفی شفافیت آرای نمایندگان انجام نشده است.

درحال‌حاضر که طرح شفافیت قوای سه‌گانه به‌صورت دوفوریتی اعلام وصول شده است، آیا طرح پیشین نیز در دستورکار قرار خواهد گرفت؟
طرح شفافیت آرا که چندبار به صحن آمده و رفته است، قرار شده مطرح شود و به تصویب برسد. بااین طرح جدید مخالفم.

آیا امکان ادغام این دو طرح وجود دارد؟
زمانی که گفته می‌شود همه‌جا باید شفاف شود این باید در جای خود مورد پیگیری قرار گیرد. آنچه قبلا مطرح بوده و مورد توقع مردم، این است که نمایندگان باید آرای خود را شفاف کنند. طرح شفافیت آرای نمایندگان نام طرح قبلی بوده است. این‌که ما بخواهیم آن را به چند قوه دیگر ارتباط بدهیم که معلوم نیست زمان و شیوه اجرای آن به چه صورت است امر قابل فهمی نیست.

پس اصل طرح شفافیت قوا به‌طورکلی خوب است اما در اولویت‌های بعدی؟
زمانی که نمایندگان مجلس آرای خود را شفاف کردند، می‌توانند از دیگر قوا نیز توقع داشته باشند و برای آنها نیز قوانینی را تصویب کنند. زمانی که آرای نمایندگان شفاف نشده است، نمی‌تواند از دستگاه‌های دیگر توقع شفافیت داشته باشد. این امر معلوم نیست تا الان به چه دلیلی معطل مانده است. ابتدا باید آن تعیین‌تکلیف شود. ضمن اینکه دولت به مردم قول نداده است که آرای تک‌به‌تک وزرا را در هیات‌دولت شفاف کند. اما مجلس چنین وعده‌‌ای داده است، بنابراین ابتدا باید خود را شفاف کند تا نوبت به سایرین نیز برسد.

 

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر: