کشفیات قاچاق آرد و گندم در سال 1400؛ تقریبا هیچ

کدخبر: 2375045

دهقانی‌نیا، سخنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین میزان کشفیات مقدماتی ظن قاچاق آرد و گندم را اعلام کرد

نسیم‌آنلاین: دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت وگو با خبرنگار نسیم آنلاین میزان کشفیات آرد و گندم در سال 1400را 3823 و 9444 تن اعلام کرد.

وی با اشاره به مقدماتی بودن این آمار گفت: این پرونده ها و کشفیات می رود و بعد از بررسی ممکن است یک سومش تبرئه بشود. این عدد کشفیات مقدماتی ظن قاچاق آرد است.

وی با اشاره به نیاز 14 میلیون تنی گندم در کشور گفت: از این میزان ما 3823 تن کشفیات داشتیم. موضوعی که ما داریم و دوستان خیلی شفافش نمی کنند این است. تبصره ر ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق اعلام می‌کند که اگر کالایی مثل آرد و گندم که دولت برایش ضابطه حمل و نقل و نگهداری وخرید و فروش وضع کرده است، اگر از این ضابطه تخطی صورت بپذیرد به قصد خروج از کشور، اگر این احصا بشود می شود قاچاق. ولی دوستان وزارت جهاد کشاورزی در دولت قبل علی رغم تاکید و پیگیری جدی ستاد حتی با حضور رئیس ستاد در شرکت انبارهای عمومی نیامدند آرد را مشمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق بکنند. این تبصره چیست؟ می گوید اگر دولت ضابطه ای وضع کرد برای کالایی و از آن ضابطه تخطی صورت پذیرفت، کالای کشف شده مشمول جرایم قاچاق است. آرد مشمول این جرایم نیست.

وی افزود: آقایان در وزارت کشاورزی دیروز نامه ای به ستاد ارسال کردند که ما آماده ایم آرد را مشمول تبصره 4 ماده 18 کنیم. یعنی کشفیاتی که در استان های مرکزی انجام بشود اینها همه عرضه خارج از شبکه است،  نه قاچاق آرد.

دهقانی‌نیا با اشاره به خبری که درخصوص قاچاق در زنجان رسانه‌ای شد گفت:عدد اعلامی برای 4- 5 سال بوده و به اشتباه اطلاق قاچاق کردند؛ در صورتی که آن آرد برای مصرف خبازی بود و برای شکلات سازی و کلوچه سازی مصرف شد. این مصداق قاچاق نیست، عرضه خارج از شبکه است. 

ارسال نظر: