امیرعبداللهیان:افغانستان حقابه ایران را ندهد از مسیر قانونی پیگیری می‌کنیم

کدخبر: 2375056

وزیر امور خارجه گفت: برای ما در ایران قابل قبول نیست کشور ترکیه اقداماتی را در حوزه سدسازی انجام بدهد و نتیجه آن مشکلاتی برای مردم ایران و منطقه شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست علنی امروز سه شنبه 20 اردیبهشت مجلس در پاسخ به سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس درباره سدسازی‌های بی رویه ترکیه اظهار داشت: برای ما در ایران قابل قبول نیست کشور ترکیه اقداماتی را در حوزه سدسازی انجام بدهد و نتیجه آن مشکلاتی برای مردم ایران و منطقه شود و همچنین در میزان ورود آب به کشور تاثیر منفی بگذارد.

وی ادامه داد: این موضوع سه بار در دیدار حضوری در نیویورک و تهران از وزیر خارجه خواستم تا به رسم همسایگی توجه جدی در سدسازی‌ها روی رودخانه ارس داشته باشند.

وزیر خارجه بیان داشت: هیچ قرارداد دوطرقه‌ای بین ایران و ترکیه در حوزه سدسازی وجود نداشته است.

امیرعبداللهیان افزود: مقامات دولت ترکیه می‌گویند سدسازی‌های ما در مناطق کوهستانی است و صرفاً برای مصارف برق آبی است.

وی ادامه داد: مراتب اعتراض به ترکیه اعلام شده و وزیر خارجه ترکیه در این رابطه گفت ما هیچ نیازی به این آب نداریم و آب را در زمستان ذخیره و در تابستان آن را رها می‌کنیم.

وزیر خارجه عنوان کرد: کار مهمی در 4 ماهه انجام دهیم توانستیم برای اولین بار در طول تاریج با ترکیه در حوزه مباحث آبی نسبت به تشکیل کمیته مرزی مشترک توافق کنیم.

وی ادامه داد: اولین سفر را تیمی از کارشناسان وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه انجام دادند و قرار است به زودی هیاتی از ترکیه به ایران سفر کنند

امیرعبداللهیان مطرح کرد: همه اقدامات حقوقی و سیاسی بین ایران و ترکیه انجام شده است.

وی در بخش دوم اظهارات خود گفت: ما هیچ اختلاف نظری در موضوع آب با هیچ یک از نمایندگان نداریم. باید تاکید کنم در خصوص سدسازی‌های ترکیه، گفتگو‌های مفصلی با طرف عراقی و با طرف ترک داشتیم؛ اگر در گذشته انفعال وجود داشته، دولت در 8 ماهه گذشته اقدامات متفاوتی داشته است و رئیس جمهور به بنده و وزیر نیرو دستورات اکیدی جهت پیگیری این مسئله داده است.

امیرعبداللهیان افزود: ما در دولت هیچ بنایی برای این که به نمایندگان بگوییم نقطه نظر و ایده تان در خصوص محافل منطقه‌ای و بین المللی را پس بگیرید نداریم.

وی با بیان اینکه هم نمایندگان هم وزارت خارجه در راستای تامین منافع ملی اقدام می‌کنند، بیان داشت: آیا اینکه خود ما از وضعیت سدسازی‌های ترکیه بر روی ارس و دجله و فرات قانع هستیم، باید بگویم ما هم قانع نیستیم و با شما نمایندگان هم صدا هستیم و باید برای به سرانجام رسیدن این مسئله دست به دست هم دهیم.

وزیر خارجه بیان داشت: نباید بگذاریم برخی از کشور‌های از جمله ترکیه از فضای عدم وجود یک ساز و کار بین المللی در راستای تغییر شرایط زیست محیطی چه در ایران و چه در عراق استفاده کنند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: ما با دولت عراق به طور مستمر در تماس هستیم، زیرا در مسئله سدسازی‌های ترکیه هم ایران هم عراق متضرر می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا ایران از ترکیه شکایت بین المللی نمی‌کند، گفت: اگر ترکیه جزو کنوانیسیون 1997 نیویورک بود می‌توانستیم موضوع را پیش ببریم؛ اما آنچه که امروز در اختیار است از طریق تشکیل کمیته مشترک مرزی و همچنین مناسبات و دیپلماسی دوجانبه است که می‌توان از این طرق این مسئله را پیگیری کرد.

وزیر خارجه عنوان کرد: ان شا الله بتوانیم با استفاده از ظرفیت دولت و دیپلماسی پارلمانی در تامین حداکثری منافع ملی در این حوزه موفق باشیم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: