راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج پس از چند‌ دهه تعطیلی

کدخبر: 2377433

کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بعد از چندین دهه تعطیلی با حضور رئیس جمهور مجدد راه اندازی شد.

نسیم آنلاین: سیدا‌براهیم رئیسی در ادامه برنامه های سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد به کارخانه قند یاسوج رفت. احیای کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت و تولید در کهگیلویه و بویراحمد از جمله مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به این استان بوده که در سفر دوم وی به این دیار به چرخه تولید بازگشت.

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال 1344 و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک هزار تُن قند و شکر آغاز شد .مدتی پس از بهره برداری این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد.

از سال 1387 سایه مشکلاتی شامل معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی و نبود چغندر قند دست از سر این کارخانه برنداشت.

در سفر مهر ماه سال 1400 آیت الله سید ابراهیم رییسی؛رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد احیای دوباره کارخانه قند یاسوج از جمله مصوبات سفر هیات دولت به این استان بود که مسئولان استان در طی یک برنامه زمانبندی تدابیر لازم برای بازگشت سریع کارخانه به چرخه تولید در استان را آغاز کردند.

سال 44 رژیم وقت برای آرام کردن بویراحمدی‌ها و سکوت آنان در ظلم‌های ناروا کارخانه قند یاسوج را راه اندازی کرد و چرخ این کارخانه در سال 82 از حرکت ایستاد و برنامه‌های دولت‌های مختلف برای سر پا نگه داشتن این واحد تولیدی بی نتیجه ماند.

کارخانه قند یاسوج روزگاری به عنوان یکی از 7 کارخانه بزرگ تولید قند و شکر کشور فعالیت داشت تا اینکه به دلیل ضعف مدیریتی و فرسودگی خطوط تولید بعد از 44 سال از حرکت ایستاد تا اینکه یک دهه بعد با نوسازی خطوط تولید این کارخانه جا دوباره گرفت.

سال 1393 این کارخانه به یکی از سرمایه‌گذاران بومی استان واگذار شد و در واقع این واگذاری به دلیل نداشتن شرایط قانونی به یک چالش جدی و جدید تبدیل شد تا اینکه دستگاه قضایی ورود کرده و واگذاری را باطل کرد و در این واحد تولیدی پلمپ شد.

در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در زمان ریاست قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد پلمپ کارخانه باز شد و قرار بر این گشت که ستاد اجرایی فرمان امام راحل استارت حرکت صنعت پیر بزرگ استان را بزنند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) 51 درصد سهام کارخانه قند را خرید و زمستان 1400 فرایند نوسازی و احیای کارخانه را با اعتباری افزون بر 170 میلیارد تومان استارت زد و هرچند احیا با یکسال تاخیر به اتمام رسید ولی با دغدغه دولتی‌ها بویژه شخص رئیس جمهور در نهایت سوت پایان دمیده شد و چرخ‌های کارخانه سرویس شده و کلید کارخانه با دستان مبارک رئیس جمهور روشن شد تا نماد عینی «می‌شود، می‌توانیم» به نمایش گذاشته شود و در واقع گفته شود که «دود از کنده بلند می‌شود».

منبع: تسنیم
ارسال نظر: