یک تفکیک و چند حاشیه

کدخبر: 2377521
خبرنگار:

نسیم آنلاین: هفته گذشته در حالی کلیات لایحه«تشکیل وزارت بازرگانی» در صحن مجلس به تصویب رسید که هنوز حاشیه‌هایی در مورد آن مطرح است.

وزارت بازرگانی تا کنون بارها با بخش‌های دیگر از جمله صنعت ادغام شده و بعد از چند سال تفکیک شده است. موافقان و مخالفان هم هر بار دلایل خود را داشته‌اند. آخرین ادغام وزارت بازرگانی در صنعت به سال ۹۰ برمی‌گردد. 

از سال ۹۰ به بعد چندین بار بحث تفکیک وزارت صمت مطرح شده و هر بار نا موفق بوده است. اما اینکه این بار این تفکیک به نتیجه رسیده و فعلاً کلیات به تصویب رسیده با سوالاتی همراه شده است.

دولت قبل درخواست این تفکیک را در همین مجلس مطرح کرد منتهی مجلس درخواست دولت را به نوعی مسکوت گذاشت تا دولت بعد تشکیل شود. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم این درخواست مجدداً از طرف دولت مطرح شد. مجلس در این مقطع موضوع تفکیک بازرگانی را به کمیسیون صنایع ارجاع داد. کمیسیون صنایع هم بعد از بررسی این تفکیک را از اساس رد کرد.

دولت که همچنان بر تفکیک مصمم بود دوباره برای این کار اقدام کرد منتهی اتفاقی این بار رخ داد این بود که هیئت رئیسه لایحه دولت را به کمیسیون اجتماعی ارجاع داد که قرابت کمتری با این موضوع داشت. لایحه در کمیسیون اجتماعی تصویب شد و به صحن آمد. مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارشی با تشکیل دوباره وزارت بازرگانی به طور کامل مخالفت کرد که البته تأثیری در رأی مجلس نداشت تا نمایندگان با یک رأی نه چندان قاطع (۱۲۹ موافق در برابر ۱۰۱ مخالف) به کلیات لایحه رأی مثبت دادند.

آخرین خبر از لایحه هم اینکه ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن لایحه تفکیک شدند. هنوز مشخص نیست که سرانجام این تفکیک چه خواهد شد. آیا لایحه دولت می‌تواند تأیید شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را به دست آورد یا خیر.

ارسال نظر: