حقوقدان عراقی: امکان بازداشت «دونالد ترامپ» از طریق اینترپل وجود دارد

کدخبر: 2368620

یک حقوقدان عراقی می‌گوید با قراربازداشت دستگاه قضایی عراق برای رئیس جمهور آمریکا، در پایان ریاست‌جمهوری او، بغداد می‌تواند از طریق اینترپل و شورای امنیت وی را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

«علی التمیمی» حقوقدان عراقی می‌گوید که عراق می‌تواند حکم بازداشت صادر شده در حق «دونالد ترام‍پ» رئیس‌جمهور آمریکا را از طریق سازمان بین‌المللی پلیس جنایی «اینترپل» و سازمان‌ملل و شورای امنیت اجرایی کند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: قرار بازداشت صادر شده در دستگاه قضایی بر اساس طرح دعوی اشخاص حقیقی از اعضای خانواده‌های مقتولان صورت گرفت و قرار بازداشت بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات‌ عراق (قتل عمد) با پیشینه پافشاری و کمین برای این امر صادر شد که مجازات آن اعدام است.

التمیمی تصریح کرد که دستگاه قضایی عراق می‌تواند با پایان ریاست‌جمهوری ترامپ، این قرار بازداشت را از طریق اینترپل فعال کند. بویژه که عراق و آمریکا یک توافق‌نامه تبادل افراد تحت تعقیب بر اساس توافق‌نامه پلیس بین‌الملل را امضا کرده‌اند.

وی افزود: عراق همچنین می‌تواند از طریق سازمان ملل این قضیه را پیگری کند زیرا حملات صورت گرفته، نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود و با مفاد ۱،۲ و ۳ منشور سازمان ملل  در تضاد است. لذا عراق می‌تواند خواستار تشکیل یک دادگاه ویژه و تصمیم‌گیری از سوی شورای امنیت در خصوص این امر شود.

شورای عالی قضای عراق صبح پنج‌شنبه (۷ ژانویه) گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که  دادگاه تحقیق «الرصافه» عراق حکم بازداشت ترامپ را صادر کرد. قاضی ویژه این دادگاه که مسئول بررسی و تحقیق درباره جنایت ترور ابومهدی المهندس و همراهانش بود، پس از تکمیل تدوین اظهارات شاکیان حقیقی از اعضای خانواده المهندس و نیز تکمیل تحقیقات اولیه، حکم بازداشت ترامپ را صادر کرد. (جزئیات بیشتر)

«محمد الساعدی» تحلیلگر سیاسی عراق نیز گفت: با آنچه که طرفداران رئیس‌جمهور بازنده در انتخابات آمریکا در ساختمان کنگره از خود نشان دادند، مشخص شد که ایالات متحده آمریکا دارای یک دموکراسی جعلی و ساختگی است.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: ترامپ اگر هم دارای مصونیت باشد به دلیل این شورش و آشوب طرفدارانش که با تحریک وی به چنین اقدامی مبادرت ورزیدند، باید لغو مصونیت شود و تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

این کارشناس عراقی افزود: آمریکا که مدعی دموکراسی است نشان داد که دارای هیچ یک از شاخصه‌های آن نیست و لذا آن پرده‌ای را که برای خود ساخته بود، افتاد و چشم بسیاری از کشورها که با اتفاق‌های واشنگتن شوکه شده بودند، را خیره کرد. اقدامات ترامپ در واشنگتن به اضافه جنایاتش در حق فرماندهان پیروزی بر داعش ، اقدامات تروریستی، تسلیح عربستان سعودی برای کشتار مردم یمن همگی پرونده‌هایی هستند که باید در دادگاه ارائه شوند تا وی محاکمه و قصاص شود.

سوم ژانویه جاری، همزمان با سالروز شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و سایر همرزمانشان خیل عظیمی از مردم عراق خود را به میدان التحریر بغداد رساندند تا در مراسم بزرگداشت  این شهدا و تظاهرات علیه عاملان ترور این شهدا با شعار «شهادت و حاکمیت» و تاکید بر ضرورت اخراج تروریست‌های آمریکایی از عراق شرکت کنند. شعارهای «کلا کلا آمریکا»، «کلا، کلا اسراییل»، «کلا کلا آل سعود» و «الله اکبر، امریکا الشیطان الاکبر» از مهمترین شعارهای حاضران در میدان التحریر بود.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: