تلاش حریری برای جلب حمایت خارجی‌ها

کدخبر: 2368631

منابع لبنانی با اشاره به اینکه هنوز حتی تعداد وزرای کابینه جدید این کشور نهایی نشده اعلام کردند که تشکیل دولت پیش از ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که با توجه به فضای کنونی در این کشور تشکیل دولت در لبنان قبل از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ و مراسم تحلیف «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا امکان پذیر نیست.

این منابع اعلام کردند با وجود توافق‌های قبلی میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست وزیر این کشور برای تشکیل دولتی با حضور ۱۸ وزیر هنوز هم تعداد نهایی وزرا در کابینه جدید تصویب نشده است. در این میان برخی نیروهای سیاسی معتقدند تا زمانی که حریری اصرار به تشکیل دولتی کوچک دارد بهتر است پیشنهاد تشکیل دولتی با حضور ۱۶ وزیر را مطرح کنیم تا به این ترتیب هم خواسته حریری در تشکیل یک دولت کوچک اجرا شود و هم طایفه دروزی‌ها به خواسته خود در این کابینه برسند.

منابع آگاه لبنانی اعلام کردند، کسانی که به دنبال این طرح و تشکیل دولت با حضور ۱۶ وزیر هستند سعی دارند با این اقدام طرف‌های مربوطه در تشکیل دولت را ارزیابی کرده و احتمال رد یا قبول چنین نظریه‌ای را بسنجند.

از سوی دیگر یک مقام ارشد لبنانی که در تلاش برای برگزاری نشستی میان میشل عون و سعد حریری است اعلام کرد که دیگر نمی‌توان در قبال شرایط آشفته کنونی کشور سکوت کرد؛ چرا که اکنون زلزله مخربی لبنان را فرا گرفته و پیامدهای آن کشور را وارد یک تونل وحشتناک می‌کند.

این مسئول لبنانی با هشدار درباره شرایط اضطراری این کشور اظهار داشت، در حال حاضر رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف موظف به تشکیل دولت هستند و حتی اگر روند تشکیل کابینه مغایر با خواسته‌های آنها باشد گزینه دیگری پیش روی خود ندارند.

وی تصریح کرد که تلاش برای وادار کردن حریری به استعفا نه تنها موجب تحریک شخص حریری و جریان سیاسی او می‌شود بلکه این مورد درباره کل طایفه سنی لبنان نیز صدق می‌کند و پیامدهای نامعلومی خواهد داشت. بنابراین تلاش برای استعفای حریری یک اقدام نامطلوب در شرایط کنونی کشور است. علت این امر آن است که در وهله اول حریری می‌داند که در حال حاضر گزینه نخست وزیری برای او یک برگ برنده بزرگ است و در صورتی که آن را از دست بدهد در واقع همه چیز را از دست داده و به تیم مخالف خود و کسانی که خواستار استعفای او هستند یک پیروزی آشکار هدیه کرده است.

به گفته این مقام لبنانی همچنین سعد حریری در شرایط استعفا کردن نیست و همه گروه‌های سیاسی این موضوع را می‌دانند؛ چرا که در حال حاضر جایگزینی برای سعد حریری وجود ندارد و در صورت استعفای او لبنان وارد بحرانی خواهد شد که برون رفت از آن ممکن نخواهد شد.

وی تاکید کرد که پیشنهاد تشکیل دولت یک‌جانبه کاملاً ملغی است؛ چرا که تشکیل چنین کابینه‌ای به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود، به ویژه این که احزاب اصلی لبنان آن را رد می‌کنند. «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز پیش از این اعلام کرده بود که دولت نمی‌تواند تنها با خواست و شرایط یک طرف تشکیل شود. دولت یک رنگ در لبنان به معنای دولت درگیری‌های داخلی و دولت محاصره شده از جانب کشورهای خارجی است که همه درها به روی آن بسته می شود؛ بنابراین لبنان با چنین دولتی آینده‌ای نخواهد داشت.

روز گذشته دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سعد حریری و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کاخ «وحید الدین» استانبول با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده که دو طرف در این دیدار درباره تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرده و همکاری در زمینه مسایل منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در ادامه بیانیه تأکید شده که دو طرف ترکیه‌ای و لبنانی در مورد راه‌های تقویت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی نیز بحث و تبادل نظر کردند.

دفتر نخست وزیری لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حریری در دیدار با اردوغان در خصوص راه‌های حمایت از تلاش‌ها برای توقف فروپاشی اقتصاد و بازسازی بیروت به محض تشکیل کابینه جدید لبنان گفت‌وگو کرد.

سعد حریری که به تازگی از تعطیلات خارجی به مناسبت سال نو میلادی بازگشته و همچنان چشم‌اندازهای تشکیل دولت در لبنان تاریک به نظر می‌رسد، در تلاش برای جلب حمایت خارجی‌ها در این زمینه است.

 

ارسال نظر: