ادامه بحران اقتصادی در عربستان

کدخبر: 2370223

براساس اعلام برخی منابع صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان قصد دارد به‌منظور افزایش نقدینگی حدود ۱۰ میلیارد دلار وام بگیرد.

برخی منابع اعلام کردند که که صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی ممکن است 10 میلیارد دلار وام بگیرد ، که علاوه برآن به دنبال افزایش نقدینگی برای تأمین مالی برنامه ریزی‌های خود است.

این صندوق موتور برنامه‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای تحول اقتصادی در عربستان است و 400 میلیارد دلار سهام آن را مدیریت می‌کند. این صندوق سعی کرده در سال‌های اخیر از طریق چندین منبع مالی توانایی های خود را افزایش دهد.

این منابع به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در حال گرفتن وام جدید برای اهداف عمومی خود است.

این صندوق از سال گذشته در حال گفتگو با بانک‌ها در مورد تسهیل وام ، سومین نوع بدهی خود از سال 2018 ،است که هدف اصلی آن 7 میلیارد دلار بود.

یکی از منابع تاکید کرد که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی ممکن است از طریق وام یک ساله بین 13 تا 15 میلیارد دلار سرمایه جمع کند ، که براساس گزارش منابع بانک‌ها می توانند چهار بار این وام را تمدید کنند.

این مبلغ کل بدهی بانکی را ، پس از گرفتن دو وام به ارزش 11 میلیارد و 10 میلیارد دلار در سال‌های اخیر ، به بیش از 30 میلیارد دلار می‌رساند.

شایان ذکر است که وام گردان ، وامی است که می‌تواند در دوره توافق شده وام ، پس گرفته ، بازپرداخت و مجدداً برداشت شود.

تحلیلگران و بانک‌ها می‌گویند سرمایه‌گذاری و توسعه طرح‌های این صندوق نیاز به حجم زیادی از سرمایه‌گذاری خارجی دارد. عربستان ده‌ها میلیارد دلار سرمایه از بانک‌های بین المللی طی چند سال گذشته جذب کرده ولی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آن در سطح پایینی قرار دارد.

عربستان در سال گذشته میلادی ضربه سختی از بحران کرونا و سقوط قیمت نفت خورد. هنوز هم نیمی از درآمد عربستان از فروش نفت می‌آید.

در بخش اقتصادی عربستان، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور ناتوان از رسیدن به اهداف نشان می‌دهد . قرار بود که میزان ذخیره این صندوق در سال 2020 در راستای تحقق اهداف چشم انداز 2030 از 600 تا 700 میلیارد دلار به بیش از دو تریلیون دلار برسد؛ اما بسیاری از سرمایه گذار‌های خارجی سرمایه‌های خود را متوقف کردند و ذخیره این صندوق تنها به 300 الی 400 میلیارد دلار رسید.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: