روحانی: کسی مطمئن نیست واکسن کرونا چقدر ایمنی دارد

کدخبر: 2370677

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای جلوگیری از موج چهارم کرونا، باید همه دست به دست هم دهیم، گفت: هنوز معلوم نیست که واکسن کرونا چقدر موثر است و تا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور، صبح امروز (شنبه ۲۵ بهمن) در جلسه ستاد ملّی مبارزه با کرونا با تبریک ایّام باسعادت ماه رجب و میلاد حضرت امام باقر علیه‌السلام گفت: در این ایام پروتکل‌های بهداشتی هم باید رعایت شود.

وی ادامه داد: امروز تقریباً یکسال از شناسایی ویروس کرونا در کشور گذشته است. هیچ کس در دنیا فکر نمی‌کرد چنین حوادثی با وجود پیشرفت بهداشتی و آگاهی به مردم روبرو شویم و فکر نمی‌کردند یک پاندمی باشد که همه عاجز شوند؛ یعنی پولدار، غنی و فقیر همه به مشکل خوردند حتی کشورهایی که مردم پولدار خود را برای تفریح به کرات دیگر می‌فرستادند.

رئیس جمهور گفت: میلیونها نفر درگیر این بیماری شدند و صدها هزار نفر در این بیماری از دنیا رفتند. همه آرزوها این بود که بشر بتواند به دارو برسد. در دنیا نتوانستند به داروی مطمئن بیماری کرونا دست یابند. ساخت واکسن برای کرونا چندین سال طول می کشد اما به دلیل شرایط اضطراری، مجوز استفاده از واکسن های ساخته شده صادر شد.کسی مطمئن نیست واکسن کرونا چقدر موثر و ایمنی دارد.

روحانی با اشاره به تلاش های انجام شده در جهان برای ساخت داروی مناسب برای درمان این بیماری، گفت: برغم قیمت های گزاف برای برخی از داروهایی که گفته شده در درمان این بیماری موثر هستند، هنوز هیچ داروی قطعی و اثرگذار برای درمان این بیماری معرفی نشده است.

رئیس جمهور همچنین به واکسن های ساخته شده برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در جهان اشاره کرد و افزود: در مورد واکسن های ساخته شده نیز اینکه کدام واکسن کاملاً مؤثرتر است، هنوز کامل روشن نیست و اینکه آیا این واکسن‌ها در برابر جهش‌های جدید این بیماری نیز موثر خواهد بود، مشخص نیست. واکسیناسیون در کشور به ترتیب اولویتی که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده، اجرا و عمل خواهد شد.

رئیس جمهور در عین حال راه اصلی مقابله با کرونا تا رسیدن به درمان قطعی این بیماری را همچنان رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، عنوان کرد و افزود: برغم انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمع های غیرضروری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان یک ضرورت است و باید مراقب باشیم سبک جدید زندگی که در پیش گرفته ایم، دوباره به حالت قبل بازنگردد.

وی ادامه داد: چاره همچنان مراعات تمام دستورالعمل های بهداشتی است. تجمعات کم شود، ماسک گذاشته شود.کار دیگری که باید انجام داد واکسیناسیون است تا بتوانیم جامعه و افراد را ایمن سازی کنیم و زنجیره را قطع کنیم. امروز مصوب شد در مورد ورود از کشورهای خارجی مقررات بطور کامل انجام شود. هر کس وارد کشور می‌شود قانون و مقررات برای تست و قرنطینه رعایت شود. شناسایی زود هنگام مخصوصا نسبت به ویروس جهش یافته مهم است.

روحانی با تاکید بر اینکه باید همه برای جلوگیری از خیز چهارم بیماری، دست به دست هم دهیم، گفت: اگر می‌خواهیم عید خوبی نداشته باشیم باید از همین امروز شروع کنیم. امروز متاسفانه در خوزستان برخی شهرها قرمز شدند و برخ شهرهای استان‌های دیگر نیز نارنجی شده‌اند. اصل این است که سبک زندگی را به گذشته بر نگردانیم. 

ارسال نظر: