عضو شورای عالی فضای مجازی: شبکه ملی اطلاعات با زیرساخت فعلی قابل ارائه است

کدخبر: 894864

جلیلی گفت: فکر می‌کنند اگر اینترنت را قطع کنیم، درآمد زیرساخت صفر می‌شود؛ درحالیکه زیرساخت باز هم می‌تواند از فروش ظرفیت مبادله پهنای باند درآمد حاصل کند

به گزارش «نسیم»، رسول جلیلی در نشست موانع اجرای شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: طبق تعریف مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور است؛ در شورای عالی فضای مجازی اصرار بود که کلمه «ارتباطی» در این تعریف اضافه شود تا هیچ تفسیر دیگری نداشته باشد، با این تعریف وزارت ارتباطات تنها مکلف به ایجاد زیرساخت برای این شبکه است؛ مانند وزارت راه که راه را آماده می‌کند.
عضو حقیقی شورای عالی فضای افزود: آنچه که هم‌‌اکنون به نام شبکه ملی اطلاعات وجود دارد، به زعم آقای تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات برای شبکه موردنیاز در فضای امروز کفایت می‌کند. این شبکه و سیستم بین استانی برای دوره گذر کافی است. به عبارت دیگر تحقق شبکه ملی اطلاعات و تحقق فضای مجازی کشور روی این زیرساخت آماده، قابل ارائه است و باقی کار قانون‌گذاری و تشویق است.
وی ادامه داد: با IXP (مراکز تبادل اطلاعات داخلی) بخشی از پهنای باند می‌تواند در داخل ایجاد ‌شود، اما به هیچ عنوان شرکت زیرساخت حاضر نیست به تولیدکنندگان محتوا پول بدهد، زیرا فکر می‌کنند اگر اینترنت را قطع کنیم، درآمد زیرساخت صفر می‌شود. درحالی که زیرساخت باز هم می‌تواند از فروش ظرفیت مبادله پهنای باند درآمد حاصل کند.
جلیلی با بیان اینکه برخی مسیرها به اشتباه پیموده شده است، اضافه کرد: شرکت زیرساخت هیچگاه قرار نبوده دیتاسنتر ملی داشته باشد.
ارسال نظر: