زمانبندی جدید برای اجرای سامانه مودیان

کدخبر: 2375797

با الحاق 5 تبصره به قانون، شرکت‌های بورسی از آبان امسال، شرکت‌های دولتی از دی‌ماه و سایر مشمولان اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل مختلف و ارائه دهندگان خدمات طبق زمانبندی مشخص از ابتدای سال 1402 تا دی‌ماه 1402 ملزم به ثبت‌نام و صدور صورتحساب الکترونیک شدند.

نسیم‌آنلاین: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در مهرماه 1398 تصویب شد و آبان همان سال برای اجرا به دولت ابلاغ شد. قانونی که جامع ترین و مهمترین قانون مالیاتی کشور شد تا پس از تصویب، تمام فرایندهای مالیاتی بصورت دقیق و بروز مشخص شود و جهشی در امر مالیات‌ستانی و درآمدهای حاصل بصورت عادلانه در کشور ایجاد نماید.

طبق این قانون، سازمان امور مالیاتی موظف شد ظرف مدت 15 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن، سامانه مودیان را راه‌اندازی نماید و امکان ثبت‌نام و صدور صورتحساب الکترونیکی را فراهم آورد. اما نبود زیرساخت‌های لازم و آماده نبودن بستر اجرا، موجب شد نه تنها پس از 15 ماه، بلکه با پایان دولت سابق نیز شاهد هیچ اقدامی برای اجرای آن نباشیم تا در نهایت تیرماه امسال از سامانه آن رونمایی شد و فرایند اجرایی آن آغاز شد.

طبق این قانون، برای هر شخص حقیقی یا حقوقی مشمول اععم از خریدار و فروشنده و ارائه دهنده و پذیرای خدمات شامل کلیه صاحبان مشاغل، کارخانه‌داران و تولیدکنندگان، دارندگان کارت بازرگانی، مراکز آموزشی و درمانی، هتل‌داران، موسسات حمل و نقل، عمده فروش‌ها و فروشگاه‌داران، مشاغل ساختمانی، مراکز فرهنگی و هنری، وکلا، پزشکان و غیره یک کارپوشه همراه با حافظه مالیاتی در سامانه‌ ایجاد می‌شود که کلیه معاملات و خدمات در این سامانه و از طریق این کارپوشه‌ها انجام می‌پذیرد و برای هر معامله و خدمت یک صورتحساب نیز صادر می‌شود که به تایید دو طرف می‌رسد. سازمان امورمالیاتی طبق این صورتحساب نسبت به اخذ مالیات اقدام می‌نماید.

اما آماده نبودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح بزرگ، مشکلات فراوانی را در راه اجرای آن ایجاد نمود که یکی از آنها نحوه و زمان عضویت مشمولان قانون در سامانه است.

حال مجلس برای حل این مساله، اقدام به الحاق تبصره‌هایی به قانون سامانه مودیان نموده است.

نمایندگان مجلس در جلسه مورخ ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با یک فوریت لایحه الحاق پنج تبصره به ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موافقت کردند.

ماده 2 قانون پایانه‌ها مشمولان و نحوه عضویت آنها را تعیین می‌نماید که طبق مصوبه سال 98 باید پس از شروع فرایند، در سامانه ثبت نام نمایند که با مشکلاتی روبرو شدند.

حال با الحاق این 5 تبصره برای مشمولان مختلف یک زمانبندی مقرر شده است که طبق آن شرکت‌های بورسی از آبان امسال، شرکت‌های دولتی از دی‌ماه و سایر مشمولان اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل مختلف و ارائه دهندگان خدمات طبق زمانبندی مشخص از ابتدای سال 1402 تا دی‌ماه 1402 ملزم به ثبت‌نام و صدور صروتحساب الکترونیک شدند.

این تغییرات در فرایند اجرای این طرح عظیم می‌تواند درآمدهای مالیاتی پیشبینی شده در بودجه سال 1401 را دستخوش تغییرات نماید. در بودجه امسال حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برای دولت پیشبینی درآمد مالیاتی شده است که نسبت به بودجه سال قبل 62 درصد رشد داشته است. مساله‌ای که برای مشخص شدنش باید تا زمان گزارش تفریق بودجه 1401 صبر نمود.

*عکس از ایرنا

ارسال نظر: