در انتظار احیای مناطق آزاد

کدخبر: 2375809
خبرنگار:

مروری بر ایده‌های عبدالملکی، دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد، در خصوص وضعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

نسیم‌آنلاین: چند روزی بیشتر از صدور حکم حجت‌الله عبدالملکی برای تصدی دبیری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نمی‌گذرد. وی که از وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی استعفا داده بود، در حالی سمت جدید را به دست خواهد گرفت که اکنون انتقادها و موضع‌گیری‌های قبلی او نسبت به مناطق آزاد در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

از عبدالملکی اظهارات مختلفی از فرهنگ تا اقتصاد و مساله واردات در خصوص مناطق آزاد و ویژه پیدا می‌شود.

وی دی‌ماه 96 در توئیتی نوشت:

مناطق آزاد لطمه بزرگی به عملکرد و فرهنگ اقتصادی کشوره بوده. مناطق آزاد که قرار بود قطب صادرات کشور باشند، به درگاه فراخ واردات کالاهای خارجی و پمپاژ فرهنگ مصرف غربی شده.

همچنین آبان 96 نوشته بود:

رشد بی‌حساب و کتاب مناطق آزاد یک نتیجه‌اش این می‌شود که در جایی مثل بشاگرد هم گاهی باید مدتها پی یک نوشیدنی ایرانی بگردی.

عبدالملکی همواره در توئیت‌های خود به رشد مناطق آزاد انتقاد داشته است. مثلا در توئیتی نوشته بود:

 انتظار می‌رفت مجلس در برابر خواسته غیرمنطقی افزایش 7 منطقه جدید مقاومت کند.

حال عبدالملکی در حالی سکان دبیری مناطق آزاد را به دست گرفته است که این سخنان شرایط خاصی را برای دوران مدیریتش رقم خواهد زد.

وی که همواره نسبت به افزایش مناطق آزاد و ویژه گلایه مند بوده، و در توئیتی نوشته بود "دولت محترم، نمایندگان محترم، با سلام، ایجاد هشت منطقه آزاد جدید را با همکاری هم تصویب کردید، دمتان گرم، از اختیاراتی که مردم در اختیارتان گذاشتند استفاده کردید! اما وجدانا اسم اقتصاد مقاومتی روی آن نگذارید" در سخنان خود در مراسم معارفه در خصوص ایجاد مناطق آزاد جدید گفت: فصل‌الخطاب قانون است و با توجه به تصویب قانونگذار، حتماً تسریع خواهد شد.

شاید بتوان این سخنان را بدلیل آنکه وی باید مجری قانون باشد، پذیرا بود، ولی باید منتظر ماند و دید آیا می‌تواند مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تبدیل به قطب صادرات و موتور محرک توسعه اقتصاد کشور کند یا مانند دوران وزارت کار مجبور به خداحافظی از صندلی مدیریت خواهد شد.

ارسال نظر: