واگذاری سهام خودروسازان روی میز دولت

کدخبر: 2375890

رایزنی دولت و کارشناسان درباره واگذاری سهام خودروسازان از یک سو ترس دولتی ها از تکرار تجربه واگذاری های شکست خورده و از سوی دیگر هشدار کارشناسان درباره الزامات این واگذاری را به همراه داشت

سومین نشست تخصصی بررسی واگذاری سهام دولتی خودروسازان، در شرایطی برگزار شد که برخی کارشناسان درباره ضرورت توجه به الزامات این واگذاری سخن گفتند و مسئولان دولتی با اشاره به برخی اقدامات برای واگذاری سهام خودروسازان از تکرار تجربه غلط واگذاری های قبلی بیمناک هستند.
‌سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشست هم اندیشی واگذاری سهام خودروسازان‌ درباره جمع بندی سه جلسه‌ای که با فعالان دانشگاه و صنعت خودرو درخصوص واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا برگزار شده بود، اظهار کرد: حل مسئله سهام تودلی که در حوزه مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو گره ایجاد کرده و باید در اولویت قرار بگیرد نیز مورد اجماع نظر بود. بر اساس چارچوبی که در این سه نشست بررسی شد، امیدوارم ظرف هفته های آینده وزارت صمت مدل نهایی پیشنهادی خود را قطعی کند و ورود به واگذاری سهام دولت خودروسازی‌ها، یک ورود دوراندیشانه، تخصصی و بلندمدت با دل نگرانی درباره سرنوشت این بنگاه ها و صنعت در آینده باشد تا برخی از تجدیدنظرها، بازگشت ها و مسیر معکوسی  راکه در برخی واگذاری ها در سال های گذشته رخ داد، در این زمینه و در دولت سیزدهم شاهد نباشیم.
وزیر اقتصاد درباره سهام وثیقه خودروسازان هم گفت: با توجه به دستوری که به رئیس سازمان خصوصی سازی دادم، طی هفته‌های آینده سهام وثیقه خودروسازها با سهام دیگر از سوی دولت که در نوبت واگذاری های فوری وجود ندارد، جایگزین خواهد شد و از این پس با مانعی برخورد نخواهد کرد.
پیشنهاد واگذاری خودروسازی‌ها به نیروهای مسلح رد شد
در همین حال معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ستاد کل نیروهای مسلح گفت: هرچند وزیر صمت پیشنهاد واگذاری خودروسازها به ستاد کل را مطرح کرد اما به دلیل دستورات بالادستی این موضوع را نپذیرفتیم.
ابراهیمی اصل معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ستاد کل نیروهای مسلح هم در این نشست گفت: چندی قبل وزیر صنعت اعلام کرد که خودروسازها را به ستاد کل واگذار کنیم. پاسخ داده شد که حتی با یک ریال نیز قبول نمی‌کنیم چرا که خلاف دستورات مقام معظم رهبری است، ضمن این که بهره‌وری بخش دولتی از بخش خصوصی بالاتر است.
زیان انباشته 2 خودروساز بزرگ کشور 130 تا 150 هزار میلیارد
همچنین در این نشست، رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان زیان انباشته ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ۲ خودروساز بزرگ کشور گفت: درباره قیمت گذاری محصولات نهایی باید تا انتهای سال به سمتی برویم که شاهد شیب نزولی قیمت محصولات باشیم و نتیجه این است که عملا این خودروسازها از زیان خارج می‌شوند.
حسین قربان زاده با تاکید بر این که با این اتفاق به سمتی خواهیم رفت که برای این سهام جذابیت ایجاد می شود، ادامه داد: البته سهم ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و ۱۷ درصدی در سایپا لزوما ملاک نیست بلکه حتما باید نگاه جامع تری داشت تا کل این دو شرکت به نحوی واگذار شود که هم نقدینگی به شرکت بیاید، هم بهره وری و کارایی افزایش پیدا کند و هم از زیان انباشته خارج شوند.
به گزارش شادا، محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان نیز در این نشست که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: برای این که شرکت‌ها از حالت زیانده خارج شوند باید اصلاح قیمت گذاری صورت گیرد. هم اکنون راهکار بورس برای این موضوع قرار داده شده که راهکار بسیار خوبی است. آخرین باری که خودرو در بورس عرضه شد، ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار به دست مصرف کننده رسید و ۱۷۰ میلیون تومان نیز خودروسازان بیش از قیمت کارخانه فروختند و در این بین چیزی نصیب دلالان نشد، این روش باید برای همین خودروها اعمال شود.
وی با تأکید بر واگذاری سهام تودلی خودروسازان گفت: واگذاری موجب ورود نقدینگی به خودروسازان می شود و نقدینگی آنان را تقویت می‌کند، پس از انجام این واگذاری باید مدیریت به سهامداران مجموعه واگذار و قانون تجارت اعمال شود. نجفی منش تصریح کرد: دولت به خاطر قیمت‌گذاری دستوری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد کرده است.دبیر انجمن قطعه سازان نیز با بیان این که برای خصوصی سازی باید سهام تودلی را واگذار کنیم، افزود: شکاف بازار ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت به حساب افرادی واریز کرده است که از کارخانه خودرو خریدند و در بازار آزاد به فروش رساندند و در همین زمان ۱۴۰ هزارمیلیارد تومان زیان انباشته برای صنعت خودروسازی ایجاد شده است.
آرش محبی نژاد افزود: هم اکنون ظرفیت تولید قطعه سازان در کشور برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را داریم اما چه چیزی موجب شده که ما نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم؟
شجاعی عضو مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست با اشاره به این که سه الزام برای واگذاری وجود دارد و باید به سمت آن برویم، گفت: ابتدا باید ویژگی بازار را تقویت کنیم، در مرحله دوم باید سهام چرخه‌ای را که در این بنگاه‌ها وجود دارد و منشأ مشکلات عدیده‌ای است، واگذار کنیم و سومین الزام که قبل از همه واگذاری‌ها باید انجام دهیم این است که برای واگذاری‌ها یک سری تمرین‌ها را انجام دهیم و ببینیم آیا حاکمیت برمی‌تابد که یک بخش خصوصی واقعی داشته باشیم یا خیر؟
وی بیان کرد: این که هر دو خودروساز را بخواهیم به طور هیجانی و همزمان واگذار کنیم، به نظر مناسب نیست بلکه باید هر کدام را که زمینه واگذاری بهتری دارد، ابتدا واگذار و عرضه کنیم و سپس با دیدن آثار آن برای واگذاری بنگاه بعدی اقدام کنیم. نیازمند تنظیم‌گری برای بازار و مرزها هستیم.
منبع: خراسان
ارسال نظر: